Diely podvozku alebo aj diely nápravy dostávajú počas jazdy autom poriadne zabrať. Preto je starostlivosť o podvozkové diely jedna z najchúlostivejších.
Hlavná úloha podvozkových dielov je spájať karosériu (rám) s nosníkmi nápravy alebo kolesami a tým definovať pohyb auta voči karosérií.
K poškodeniu môže dôjsť veľmi jednoducho, ako napríklad mechanické odretie od skál alebo korózia od soli sú vplyvy, ktorým je dosť ťažko predísť. Vieme sa o to pokúsiť aspoň prispôsobením štýlu jazdy k povrchu vozovky.
Náprava automobilu je časť prostredníctvom ktorej sú zavesené kolesá na nosnej konštrukcií vozidla. V dnešných vozidlách sú nápravy konštrukčne zložitý systém, ktorého hlavná úloha je zabezpečenie najlepších jazdných vlastnosti a udržať jazdný komfort. Ich konštrukcia je jediné, čo spája automobil s vozovkou, taktiež majú vysoký vplyv na bezpečnosť vozidla.
Náprava spája rám podvozku alebo samotnú karosériu s kolesami.
Hmotnosť celého vozidla je teda prenášaná na kolesá, taktiež prenáša aj brzdiace, hnacie a zotrvačné sily. Keďže je náprava neodpružená časť automobilu konštruktéri sa snažia pri výrobe používať ľahké zliatiny.
Nápravu odporúčame skontrolovať každých päťdesiat až sedemdesiattisíc kilometrov. Pre správnu diagnostiku nápravy je potrebná buď servisná jama, zdvihák alebo zdvíhacie zariadenie. Mechanicky, kývaním dielov vieme skontrolovať či sú všetky body, v ktorých sa náprava spája tuhé a či nemajú nadmernu vôľu.
Kontrola nápravy je zložitá pre laika a určite ju odporúčame zveriť do rúk špecializovanému servisu.
Pokiaľ je už náprava poškodená podľa týchto charakteristických znakov je možné zistiť, že niečo nieje v poriadku.
Určite môžeme povedať, že jednou z najčastejších príčin poškodenia nápravy je agresívny štýl jazdy. Prudké stláčanie spojkového pedála, prudké nárazové brzdenie, prejazdy cez prekážky a jamy vo vysokých rýchlostiach zvyšujú záťaž na nápravu a skracujú jej životnosť.
Ak jazdíte často na nerovných cestách môžete mechanicky poškodiť nápravu a jej časti. Praskliny, trhliny a deformácie môžu byť spôsobené nárazmi kameňov alebo prejazdami extrémnych prekážok. Príčinou poškodenia môžu byť aj nekvalitné diely, alebo nedodržanie základných montážnych postupov pri ich inštalácií.