Brzdový systém tiež nazývaný, ako brzdová sústava je jedným z najdôležitejších komponentov automobilu z hľadiska aktívnej bezpečnosti.
Tento systém slúži v prípade potreby na zastavenie, spomalenie alebo znehybnenie auta, keď je zaparkované.
Automobily sú vybavené vo všeobecnosti tzv. trecími brzdami. Brzdná sila vzniká trením medzi pevnou časťou a otáčajúcou. Automobily majú dva typy trecích bŕzd, a to kotúčové a bubnové brzdy.
Pri kotúčovej brzde je kotúč brzdený tlakom brzdových platničiek. Tlak vzniká v brzdovom systéme po zošliapnutí pedálu kedy brzdová kvapalina vytláča brzdový piest, ktorý tlačí platničky o brzdnú plochu kotúča. Vznikajúca brzdná sila, teda zastaví alebo spomalí vozidlo.
Bubnové brzdy zväčša používané na zadnej náprave a u starších vozidiel. U bubnovej brzdy, valčeky tlačia (rozpínajú) brzdové obloženie o vnútornú stranu brzdového bubna. Bubnové brzdy nazývame aj ako parkovacie pretože slúžia na zaistenie zaparkovaného vozidla.
Mechanici odporúčajú kontrolu bŕzd každých 15 000 najazdených kilometrov.
Životnosť brzdových komponentov závisí hlavne od štýlu jazdy, ak ste šofér, ktorý jazdí plynulo a používa tzv. brzdenie motorom, môžete predĺžiť počet najazdených km.
Platničky si vieme na vozidle skontrolovať aj vizuálne a nemali by mať hrúbku menej než 2mm. Pri nových modeloch vozidiel bývajú už platničky so zabudovaným snímačom opotrebenia, ktorý pri “zodratí” na minimálnu hrúbku rozsvieti kontrolku na palubnej doske.
Brzdové kotúče majú dlhšiu životnosť, ako platničky a väčšinou ich minimálnu hrúbku určuje priamo výrobca.
Určite netreba zabudnúť ani na brzdovú kvapalinu, ktorú odporúčame skontrolovať minimálne každé dva roky. Nachádza sa v plastovej priesvitnej nádobe, kde je možné vidieť jej hladinu bez otvorenia uzáveru.
Opotrebovanie brzdového systému je možné diagnostikovať tak, že spozorujete niektorý zo sprievodných signálov, a to je:
Tento jav spôsobuje väčšinou zvlnený kotúč, ktorý bol vystavený extrémnym zmenám teplôt. Napr. prudkým brzdením a následne nárazovým schladením ( vodou z mláky) Takýto zvlnený kotúč má nielen horší brzdný účinok, ale aj nerovnomerne opotrebováva obloženie a ničí komponenty nápravy, preto sa neodporúča odkladať ich výmena.
Ak pri brzdení citeľne vozidlo “ťahá” do strany, je to pre to znamenie, že brzdy vozidla majú problém. Nerovnomerný účinok bŕzd môže spôsobovať nadmerne opotrebované kotúče, platničky či poškodené hydraulické vedenie alebo mechanizmy. Ak pociťujete tento problém urýchlene navštívte servis.
Slabá účinnosť bŕzd môže byť zapríčinená nielen opotrebovanými kotúčmi a platničkami, ale aj degradovanou brzdovou kvapalinou. Preto by jej výmena mala prebiehať každé dva až tri roky. Výmenu neodkladajte, preto, že vekom klesá jej bod varu a vtedy sa začínajú v nej tvoriť bublinky a kvapalina sa stáva ľahšie stlačiteľná. Vtedy neprenáša brzdnú silu efektívne a auto slabšie brzdí a stáva sa nebezpečným !
Korózia je veľkým problémom pri brzdovom systéme. Ak vozidlo stojí dlhšiu dobu môže sa vyskytnúť na kotúčoch a dostať sa hlbšie do materiálu. Ak sa ju nepodarí odstrániť (zotrieť platničkami) pri brzdení je nutná ich výmena. Tiež môže napadnúť brzdové potrubie kedy hrozí únik brzdovej kvapaliny a strata brzdného účinku.