Riadenie vozidla postupom času prešlo veľkým vývojom. Ide o veľmi dôležitý a komplexný systém mechanizmov,
ktoré vodičovi umožňujú meniť dráhu jazdy vozidla a udržať ho kontrolovateľné pri akejkoľvek rýchlosti.
Ovládacia časť riadenia je volant. Bezproblémová prevádzka riadenia je dôležitým kľúčom k bezpečnosti počas jazdy.
Systém riadenia sa väčšinou skladá z piatich základných častí, volant, stĺpik riadenia, prevodka riadenia, tiahla riadenia, ktoré majú na konci čapy a posilňovač riadenia. Na ovládanie tohto systému používame volant nachádzajúci sa v interiéri, ktorý prenáša silu vodiča na riadiaci mechanizmus.
Stĺpik riadenia je hriadeľ s kĺbmi a spája volant s prevodkou riadenia a tá slúži na zväčšenie sily aplikovanej vodičom. Touto silou následne otáča tiahla a čapy riadenia, ktoré nastavujú uhol riadenia kolies.
Pre ľahšie riadenie majú modernejšie vozidlá posilňovač riadenia ( hydraulický, vzduchový, elektrický … ) Dnes je najčastejšie používaný elektrický posilňovač.
Hlasné klepanie a búchanie je príznak opotrebovaných čapov riadenia alebo tiahla riadenia, ktoré vychádza od prednej nápravy.
Vibrácie prenášajúce sa na volant sú znakom poškodeného ložiska hriadeľa.
Ak má volant nadpriemernú vôľu znamená to, že vnútorné ozubenie riadenia, ložisko hriadeľa či čapy riadenia sú opotrebované.
Ak točenie volantom nie je ľahké a plynulé môže to mať na svedomí zhodený remeň na posilňovači riadenia, upchatý hydraulický systém posilňovača alebo nízka hladina servo oleja.
Pískanie či neprirodzený hluk vychádzajúci z posilňovača je príznakom nesprávne fungujúceho čerpadla. Výskyt oleja na hrebeni riadenia, manžetách alebo iných dieloch ,môžu byť znakom netesnosti manžiet, alebo tesniacich krúžkov.
Rýchla a častá jazda po nekvalitnej vozovke je veľmi škodlivá pre celý systém riadenia. Počas jazdy je vozidlo vystavené nárazom, ktoré môžu uvoľniť upevňovacie prvky či guľové čapy alebo deformovať tiahla riadenia.
Soľ a rôzne chemikálie na vozovke majú zas negatívny vplyv na manžety čapov a riadenia. Guma, z ktorej sú manžety vyrobené stráca elasticitu a začína praskať. Do vytvorenej diery v manžete sa dostane vlhkosť a špina, ktorá predčasne opotrebuje pohyblivé mechanizmy.
Negatívne na systém riadenia vplýva tiež nesprávny tlak v pneumatikách, ich nadmerné opotrebenie či nesprávna geometria.