Ložisko kolesa tvorí veľmi dôležitý bod spojenia medzi kolesom a podvozkom automobilu. Ložisko umožňuje otáčanie kolies na náprave pri minimalizovaní odporu rotácie.
Nachádzajú sa vo vnútri náboja kolesa.
Ložiská kolies patria medzi najviac zaťažované diely podvozku. Postupné opotrebovanie ložísk býva z počiatku sprevádzané nepríjemným zvukom ktorý sa vyššou rýchlosťou zintenzívňuje, no neskôr sa stane opotrebované ložisko nebezpečným a hrozí jeho zadretie.
Včasná diagnostika a výmena u tohto dielu je v rámci bezpečnosti veľmi dôležitá.
V dnešných moderných automobiloch sa používajú dva typy ložísk guľôčkové, kuželíkové, ktoré sa líšia použitím v závislosti od zaťaženia. Konštrukčne majú valivé prvky guľôčkový alebo valcový tvar a ich úloha je prenášať silu z jedného ložiskového krúžku na druhý.
Životnosť ložísk kolies, ako aj iných častí vozidla vieme v prvom rade ovplyvniť štýlom a rýchlosťou jazdy. Výrobcami udávaná životnosť je okolo 150 000 až 200 000 kilometrov.
I keď sú ložiská kolies navrhnuté tak, aby odolávali vysokému zaťaženiu ich najväčší nepriatelia sú obrubníky, výtlky alebo dokonca rýchle a agresívne prejazdy cez spomaľovače. Taktiež jazda na zle vyvážených pneumatikách vie poškodiť ložiská kolies.. Najviac trpia ložiská kolies na upravených vozidlách, ktoré majú nižšie gumy a tvrdšie pružiny a tlmiče.
Poškodené ložiská kolesa sa najčastejšie prejavujú hučaním, ktorý sa prenáša do kabíny vodiča. Zvyčajne na začiatku poškodenia je hluk ťažko identifikovateľný no postupom času však tento hluk zosilnie po niekoľkých stovkách kilometrov. Taktiež sa poškodenie ložiska kolesa môže odraziť na zvýšenej spotrebe paliva, pretože spôsobuje vyšší odpor. Často objavujúce sa príznaky poškodenia sú aj ťahanie automobilu do strany, vibrácie volantu alebo nerovnomerné opotrebenie pneumatík. Zadretie poškodeného ložiska môže rozžeraviť náboj a spôsobiť jeho prasknutie, zablokovanie a najhoršie stratu kolesa. Ak, teda spozorujete niektorý z príznakov odporúčame navštíviť servis a nechať si celý podvozok skontrolovať.
S výmenou chybného ložiska veľakrát súvisí aj výmena náboja ložiska. Preto, že ide o veľmi zložitú prácu, ktorá si vyžaduje použitie špeciálnych nástrojov a skúseností odporúčame si nechať ložiská kolesa meniť vždy v špecializovanom autoservise. Určite by ste nemali na týchto dieloch šetriť. Overení výrobcovia bývajú väčšinou drahší, ale kvalitou sú na tom omnoho vyššie a majú dlhší interval výmeny.
Pokiaľ nemáte vybraný model a motorizáciu vozidla, tieto diely nemusia byť pre vaše auto vhodné