Špirála svietiaca na palubnej doske? Vieš čo oznamuje a v akom prípade môže zasvietiť?
Kontrolka žhavenia – objavuje sa na palubovke ako špirála a signalizuje práve prebiehajúcu činnosť žhavenia sviečok. Po dostatočnom "rozpálení" motora by mala signalizácia zhasnúť. Čo však robiť, ak zostane stále svietiť?
Ako vyzerá a na čo slúži kontrolka žhavenia
Kontrolka žhavenia vyzerá ako malá dvakrát ohnutá špirála a má oranžovú/žltú farbu. V dieselových motoroch slúži na signalizáciu aktívneho žhaviaceho systému. Žhavenie zabezpečuje, aby chladné dieselové motory mohli byť spustené plynulo a bez problémov.
V benzínových motoroch je obdobná kontrolka EPC (Electronic Power Control), ktorá signalizuje chybové hlásenia. Táto kontrolka sa na palubovke zobrazuje žltou ikonou EPC a môže obsahovať aj symbol motora s bleskom. Často sa s ňou rozsvietia aj ďalšie chybové hlásenia.
V dieselových motoroch sú pre proces štartovania nevyhnutnou súčasťou žhaviace sviečky. Tie zohrievajú vzduch na veľmi vysokú teplotu v spaľovacom priestore. To pomáha zabezpečiť správne podmienky pre začiatok spaľovania paliva.
Ich systém fungovania je nasledovný:
Zapnutie - Pri otočení kľúča do polohy štartovania sa sviečky rozžhavia. V závislosti od teploty okolia môže byť potrebné rôzne množstvo času na ohrev. V lete trvá žhavenie podstatne kratšie ako v zime.
Ohrev vzduchu - žhaviace sviečky zohrievajú vzduch v spaľovacom priestore na vysokú teplotu.
Zapálenie paliva - keď je vzduch zohriaty na veľmi vysokú teplotu, je dopravený do spaľovacích komôr. V komorách je následne v správny moment vstrekované palivo. To sa stretne spolu so zohriatym vzduchom a dôjde k vznieteniu paliva dôsledkom vysokej teploty v priestore.
Spaľovanie paliva - po zapálení paliva je spustený proces spaľovania a motor sa rozbehne naplno.
Je dôležité, aby žhaviace sviečky boli v dobrom stave a správne fungovali. Ak sú poškodené alebo opotrebované môže to spôsobiť problémy so štartovaním alebo chodom motora.
Vedel si, že: V teplom počasí sa signalizácia žhavenia nemusí spustiť vôbec, pretože motor je dostatočne zohriaty na potrebnú teplotu.
Keď kontrolka svieti
Je bežné, že signalizácia žhavenia sa rozsvieti v prvej polohe otočenia kľúčom v zapaľovaní. Kontrolka svieti po dobu, ktorá je potrebná na predžhavenie. Spolu s kontrolkou žhavenia sa na palubovke môžu rozsvietiť aj ďalšie kontrolky.
Ak žhavenie funguje správne, kontrolka by sa mala po krátkej dobe vypnúť a ty môžeš otočiť kľúčom do druhej polohy a naštartovať. V zime môže žhavenie trvať o niečo dlhšie. Preto pamätaj na to, aby si chvíľu počkal a nechal žhaviče pracovať.
Ak sa signalizácia žhavenia ani po dlhšej dobe nevypne a ostane svietiť, môže ísť o závadu v systéme žhavenia. To isté platí aj pre rozsvietenie kontrolky počas jazdy. V takomto prípade je možné, že po určitom čase sa chod motora prepne do núdzového režimu alebo sa motor prestane správne zohrievať. Najhoršou variantou je, že auto už nemusíš naštartovať vôbec.
V prípade, že kontrolka žhavenia bliká, môžeš s autom pokračovať v jazde, ale len do najbližšieho servisu.
Najčastejším dôvodom blikajúcej kontrolky žhavenia môže byť:
- Opotrebovanie alebo poškodenie žhaviacich sviečok – signálom je problém s dosiahnutím správnej teploty alebo časom žhavenia.
Na opotrebenie žhavičov ťa môže upozorniť:
- Zložitý (ťažký) štart
- Auto vôbec nenaštartuješ
- Z výfuku ide biely dym
Mal by si vedieť: Žhaviace sviečky je potrebné vymieňať podľa intervalov určených výrobcom auta, zvyčajne každých 80 000 až 100 000 km.
- Nefunkčný alebo poškodený brzdový spínač - tento dôvod rozpoznáš podľa brzdových svetiel, ktoré nebudú svietiť. V prípade, že je brzdový spínač nefunkčný, potrebuje výmenu za nový. Jazdiť bez správneho osvetlenia je veľmi nebezpečné nielen pre posádku vozidla ale aj pre ostatných účastníkov na ceste.
- Nedostačujúca kvalita paliva - kvalita dieselového paliva je zásadná pre správne fungovanie motora. Ak je palivo znečistené vodou alebo drobnými čiastočkami, môže to viesť k problémom so žhavením, spaľovaním, vstrekovaním alebo filtrovaním paliva.
- Porucha elektroniky - poruchy zariadení elektroniky môžu byť spôsobené viacerými faktormi. Napríklad nesprávnym spojom, poškodeným káblom, chybne vykonanou výmenou, prehriatím, vlhkosťou alebo poruchou riadiacej jednotky.
- Porucha senzorov - senzory zaznamenávajú rôzne parametre motora, ako napríklad teplotu, tlak, prúd, napätie, polohu, rýchlosť, zloženie zmesi a ďalšie. Tieto informácie sa potom odosielajú do riadiacej jednotky, ktorá na základe nich reguluje prevádzku motora. Ak sú senzory poškodené, znečistené, nesprávne kalibrované alebo nefunkčné, môžu poskytnúť skreslené alebo žiadne údaje.
- Ďalšími dôvodmi za rozsvietenou kontrolkou môžu byť porucha motora, porucha palivového čerpadla, porucha vstrekovačov čerpadla, porucha v nastavovači množstva paliva.
Riešenia problému
Ak zistíš, že kontrolka žhavenia svieti, je dôležité podniknúť kroky na zistenie príčiny a vyriešenie problému. Najprv je dobré skontrolovať stav žhaviacich sviečok a ich pripojení. Ak sú v poriadku, mal by si sa pozrieť na ostatné časti systému žhavenia, ako je ovládací modul alebo relé.
Ak sa ukáže, že problém nie je so žhaviacimi sviečkami ani s inými súčasťami systému žhavenia, musíš dôvod hľadať inde.
Môže za tým byť napríklad dlhodobé tankovanie nekvalitného paliva alebo problémy s kompresiou. Pre vyriešenie dôvodu svietiacej kontrolky žhavenia je najlepším spôsobom navštíviť odborníka. V autoservise ti pomôžu identifikovať príčinu problému, prípadne vykonať potrebné opravy.
Záver
Kontrolka žhavenia, ktorá svieti na palubovke, môže signalizovať rôzne problémy s autom. Od tých jednoduchých so žhavičmi až po závažnejšie problémy s motorom. Je dôležité túto situáciu neignorovať a podniknúť kroky na zistenie a riešenie problému.
Skorým diagnostikovaním a správnym riešením dôvodu rozsvietenia kontrolky sa tak vyhneš zložitejším opravám. Tie môžu byť veľakrát aj finančne náročnejšie.