Brzdové strmene - čo je ich úlohou a aké poruchy ich môžu postihnúť?
Brzdové strmene sú súčasťou celkového brzdového systému vozidla a majú kľúčovú úlohu pri spomaľovaní vozidla. Ich hlavnou funkciou je previesť silu zošliapnutím brzdového pedálu na brzdové kotúče, čím sa vozidlo spomaľuje alebo zastavuje. Priblížime si, čo je to strmeň. Rozoberieme, na čo slúži, čo môže mať vplyv na správne fungovanie, a pozrieme sa na dôvody zaseknutia brzdového strmeňa.
Čo je brzdový strmeň?
Strmeň je kovová konštrukcia, ktorá je súčasťou kotúčového brzdového mechanizmu. Je upevnený na nosiči brzdového kotúča. Obsahuje puzdro, v ktorom sa nachádzajú brzdové platničky.
Stlačením brzdového pedálu sa vytvorí mechanický alebo hydraulický tlak na piest, ktorý sa pohybuje v puzdre strmena. Piest potom zatlačí platničky na kotúč, čo vytvorí brzdnú silu, ktorá znižuje rýchlosť otáčania kolesa.
Intenzita brzdenia závisí od sily, ktorou stlačíš brzdový pedál. Jeho uvoľnením tlak v brzdovom systéme klesne. Piest sa vráti do svojej pôvodnej polohy a brzdové platničky sa oddelia od kotúča. Tým je znova zabezpečený voľný pohyb kolesa.
Strmene plnia niekoľko dôležitých úloh:
Prevedenie sily z pedála na brzdy
Stlačením brzdového pedála sa aktivuje mechanizmus brzdových strmeňov. To spúšťa ďalšie procesy, aby sa vozidlo zastavilo.
Prenos síl a tlakov na brzdové komponenty
V prípade hydraulických systémov brzdových strmeňov sa brzdová kvapalina stláča a prenáša tlak na brzdové kotúče. Tento tlak spôsobuje, že sa brzdové časti začnú pohybovať a vytvárajú trenie potrebné na spomalenie alebo zastavenie vozidla.
Podpora rovnomerného brzdenia
Správne fungujúce brzdové strmene sú nevyhnutné pre efektívne brzdenie. Ak sú strmene poškodené, môže to viesť k nerovnomernému brzdeniu, ktoré môže ovplyvniť stabilitu vozidla.
Druhy brzdových strmeňov
Plávajúci brzdový strmeň
Plávajúce strmene sa obvykle skladajú z jedného alebo dvoch piestov, umiestnených na rovnakej strane brzdového kotúča. K čapu nápravy je prichytená svorka, slúžiaca ako kotva pre brzdový strmeň, kde sú tiež namontované brzdové doštičky.
Po stlačení brzdy sa piest vysunie z valca. To prenáša tlak na vnútornú brzdovú platničku, zatiaľ čo svorka tlačí vonkajšiu platničku ku kotúču.
Pevný brzdový strmeň
Fungovanie pevného alebo fixného strmeňa sa líši. Piesty nie sú uložené iba na jednej strane valca, ale na oboch stranách. Po stlačení brzdy tak kvapalina prúdi smerom do všetkých valcov súčasne. To umožňuje pohyb vonkajších aj vnútorných brzdových platničiek.
Zaujímavosť: Väčšina vozidiel využíva plávajúce brzdové strmene. Pre väčšie a výkonnejšie vozidlá sú preferované pevné strmene, ktoré poskytujú vyššiu brzdnú silu.
Poškodenie brzdových strmeňov
Poškodenie strmeňov môže mať vážny vplyv na bezpečnosť a funkčnosť brzdového systému.
Existuje niekoľko spôsobov, ako sa môžu brzdové strmene poškodiť:
- Vystavenie vlhkosti a špine
- Nedostatok alebo žiadne mazanie
- Prudké zmeny teplôt
- Vystavenie agresívnym chemikáliám
- Korózia spôsobená dlhou nečinnosťou (so zatiahnutými brzdami)
- Opotrebenie: časom a používaním sa môžu brzdové strmene opotrebovať. Tento proces môže zahrňovať trenie, tlak a opotrebovanie brzdových komponentov, čo môže znížiť ich účinnosť a spoľahlivosť.
- Mechanické poškodenie - fyzické poškodenie, ako sú praskliny, ohnutie, alebo zlomeniny v brzdových strmenoch, môže narušiť ich schopnosť prenášať silu z brzdového pedála na brzdy.
Náš tip: V prípade hydraulických brzdových systémov môže poškodenie brzdových strmeňov spôsobiť únik brzdovej kvapaliny. To môže viesť k nedostatočnému tlaku v systéme a následne k obmedzeniu brzdnej sily vozidla.
Príznaky poškodených brzdových strmeňov
Poškodené strmene sa môže naznačovať:
- Neobvyklý zvuk počas brzdenia (škriabanie, pískanie alebo cvaknutie)
- Nezvyčajný odpor alebo pohyb brzdového pedála
- Vozidlo ťahajúce do jednej strany počas brzdenia
- Vizuálne viditeľné poškodenie alebo opotrebenie brzdových strmeňov
- Mäkký brzdový pedál
- Tvrdý brzdový pedál
- Zaseknutý brzdový strmeň
- Spáleninový zápach
- Horúci disk
Zaseknutý brzdový strmeň - zadretý piest strmeňa
Ide o stratu pohybu piestu, ktorý tlačí brzdové platničky ku kotúču. Nie je možné predvídať, v akej polohe sa piest zasekne.
Ak sa zablokuje v stiahnutej polohe, nedokáže pri stlačení brzdového pedálu pohnúť platničkami ku kotúču. To znamená, že brzdenie je nedostatočné alebo takmer žiadne.
Uviaznutý piest vo vytiahnutej pozícii môže spôsobiť značné problémy so schopnosťou vozidla brzdiť. To môže spôsobiť pocit nedostatočnej výkonnosti vozidla, ktoré sa snaží prekonať odpor brzdového systému.
Tento problém môže viesť k nepravidelnému brzdeniu a ťahaniu vozidla na jednu stranu. Počas jazdy sa brzdy môžu prehrievať, čo spôsobuje vznik štipľavého zápachu a môže dokonca viesť k tvorbe dymu.
Ak sa vyskytnú tieto príznaky, je nutné zastaviť auto. Teplo spôsobené trením môže viesť poškodeniu kotúčov, brzdového systému alebo najhoršie k požiaru.
Pri zablokovaných piestoch v strednej polohe sa môže javiť brzdenie ako normálne. Brzdové platničky však budú tlačené na kotúč iba z jednej strany, čo vedie k zníženej brzdovej schopnosti a rýchlejšiemu opotrebeniu platničiek.
Mal by si vedieť: Ak piest uviazol niekde v strednej pozícii vysunutia, zaseknutie piestu odhalí často až testovanie brzdového systému pri technickej kontrole.
Príčiny zaseknutého brzdového strmeňa
- Vplyv počasia a nahromadenie špiny - nečistota a vlhko môžu spôsobiť koróziu a brániť pohybu piestov a závlačiek.
- Poškodené gumové puzdrá - ak sú poškodené, prach a špina sa môžu dostať k piestom a platničkám, čo bráni ich pohybu.
- Nesprávne mazadlo alebo jeho nedostatok - používajte mazadlo odolné voči teplote, pretože nesprávne mazadlo môže spôsobiť vysušenie a poškodenie gumových častí.
- Starnutie a opotrebovanie gumy - postupom času sa ochranné gumové časti opotrebujú a strácajú pružnosť, čo môže viesť k ich prasknutiu.
- Opotrebovanie pohyblivých častí - časom sa všetky pohyblivé časti opotrebúvajú, čo môže spôsobiť zablokovanie alebo abraziu.
- Nesprávna montáž - nesprávna montáž môže spôsobiť zohnutie závlačiek a blokáciu pohybu brzdových platničiek.
- Brzdová kvapalina - nesprávna viskozita brzdovej kvapaliny môže spôsobiť problémy s piestami a brzdovými platničkami.
Repasované brzdové strmene
Ak zistíš, že je nutné vymeniť brzdový strmeň, odporúčame siahnuť po novom diele.
Na trhu nájdeš aj repasované strmene, čo môže byť ekonomickejšia náhrada k výmene celého dielu.
Čo je repasovaný strmeň?
Je to proces renovácie, opravy alebo údržby brzdového strmeňa. Počas repasu môžu byť odstránené opotrebované či poškodené diely (napr. tesnenia, piesty). Sú nahradené novými alebo renovovanými súčasťami.
Tento proces zahŕňa čistenie, skontrolovanie a výmenu dielov, ktoré sú potrebné na obnovenie správneho fungovania brzdového strmeňa. Repas umožňuje obnoviť jeho funkčnosť a predĺžiť jeho životnosť za nižšie náklady.
Farba na strmeň
Takéto farby sú určené pre brzdy alebo priemyselné použitie, aby vydržala náročné podmienky brzdového systému. Je možné ju použiť ako na nový strmeň, tak aj na repasovaný.
Farba na strmene by mala mať schopnosť odolávať teplu vytvorenému pri brzdení. To minimalizuje odštiepenie farby a zároveň poskytuje ochranu povrchu brzdového strmeňa. Preto je dôležité skontrolovať, aby farba splnila podmienku odolať extrémnym podmienkam, ako sú vysoké teploty a tlaky.
Náš tip: Odporúčame dodržiavať pokyny výrobcu farby a aplikovať ju primerane, aby sa dosiahol dlhotrvajúci a spoľahlivý výsledok, ktorý ochráni a zvýrazní repasovaný brzdový strmeň.
Ako udržať brzdové strmene v najlepšom stave?
Starostlivosť o brzdové strmene je dôležitá pre bezpečnosť a dlhovekosť brzdového systému.
Tu je niekoľko tipov:
Pravidelná údržba
Pravidelné kontroly a údržba sú kľúčom k dlhej životnosti brzdových strmeňov. Pri kontrole stavu brzdových platničiek nezabudni ani na puzdrá platničiek a piesty.
Čistenie
Uisti sa, že brzdové časti nie sú zanesené od prachu, špiny a nečistôt, ktoré by mohli ovplyvniť pohyb platničiek a piestov.
Kontrola tesnosti
Pravidelne kontroluj tesnosť brzdového systému. Všímaj si prípadné úniky brzdovej kvapaliny pod vedením a hadicami. Môže to byť kvapalina stekajúca po častiach dielov alebo kvapky na podlahe.
Výmena brzdovej kvapaliny
Stará kvapalina môže priťahovať vlhkosť a ovplyvniť účinnosť systému brzdenia. Preto výmenu brzdovej kvapaliny za novú neodkladaj.
Náš tip: Je vhodné zapísať si dátum výmeny. Nálepka výmeny brzdovej kvapaliny je skvelým riešením. O intervale ďalšej výmeny budeš mať prehľad.
Správne mazanie
Používaj vhodné mazivá pre brzdové časti na zachovanie ich plynulého pohybu a minimalizáciu opotrebenia.
Pravidelné testovanie
Testovanie brzdového systému a jazda na skúšobnej dráhe môže odhaliť problémy s brzdami.
Náš tip: Ak poznáš svoje auto, vhodnou skúšobnou plochou môže byť aj voľné suché parkovisko.
Reakcia na príznaky problémov
Je kľúčové pravidelne kontrolovať stav brzdového systému. Ak sa objavia akékoľvek nezvyčajné zvuky, vibrácie, nepravidelné brzdenie alebo iné problémy, odporúčame, aby si preveril ich dôvod.
Pri prvých príznakoch poškodenia alebo nezvyčajného správania auta počas brzdenia, odporúčame vyhľadať odbornú pomoc. V servise ti poskytnú odborné rady alebo si rovno naplánujú výmenu starého dielu za nový. Bezpečnosť je prioritou, a preto je dôležité udržiavať brzdy v čo najlepšom stave.