Olejový filter plní veľmi dôležitú funkciu pre správny chod a životnosť motora.
Pri bežnej prevádzke motora dochádza k jeho opotrebeniu pričom sa následkami opotrebovania uvoľňujú drobné hobliny a mikročastice do oleja.
Práve olejový filter zachytáva tieto častice aby sa nedostali do motora a nepoškodili ho. Časom však olejový filter stráca svoje filtračné schopnosti a je potrebná jeho výmena.
Olejový filter sa nachádza v každom motore. Nájdeme ho z boku alebo v spodnej časti bloku motora a je priamo napojený na mazaciu sústavu. Olejový filter je vystavený extrémnym podmienkam, ako zmeny teplôt od motora či chemikáliám.
Filtračný papier, z ktorého je olejový filter vyrobený, musí odolávať nielen vysokým teplotám a chemickým vplyvom, ale taktiež si musí zachovať počas svojej životnosti aj schopnosť filtrácie olejov rôznej hustoty. Meniť olejový filter sa odporúča každý rok alebo po najazdení približne desať až pätnásťtisíc kilometrov.
Samotná výmena olejového filtra je nenáročná a jednoduchá, po odskrutkovaní sa mení buď kus za kus, alebo sa mení len vnútorná vložka.
K odskrutkovaniu filtra sa používajú špeciálne kľúče na olejové filtre, ktoré nájdete u nás v ponuke. Samozrejme vždy s výmenou filtra je nutné vymeniť aj celú olejovú náplň motora. Nedodržanie intervalu výmeny olejového filtra môže znížiť životnosť motora či dokonca ho nenávratne poškodiť.
Zanedbaná výmena olejového filtra môže mať fatálne následky na motor.
Toto sú štyri najhoršie scenáre, ktoré môžu nastať, ak filter nevymeníte včas.
Najhoršia vec, čo sa môže stať je, že sa olejový filter upchá a mazivo ním už neprejde. Vtedy nie je motor mazaný a zadrie sa. Oprava už nie je možná a treba vymeniť celý motor.
Druhá najnebezpečnejšia vec, ktorá môže nastať je to, že filter stratí výkon.
Zanesený olejový filter nefiltruje potrebné množstvo oleja a teda celý proces filtrácie je neúčinný. Takto kontaminovaný olej sa vracia späť do obehu. Znečistený olej rýchlejšie a viac opotrebováva motor.
Starý olejový filter spôsobuje väčšiu spotrebu maziva a tým pádom vám bude olej miznúť a bude ho potrebné často dolievať. Taktiež táto spotreba oleja v motore zanecháva v dôsledku neúčinného spaľovania organické zvyšky.
Ak necháte motor pracovať so špinavým filtrom, olej nie je dostatočne filtrovaný a začne sa v ňom usadzovať kal, ktorý sa nakoniec dostane do všetkých častí motora. Takto zanesený motor je oveľa viac namáhaný a rýchlejšie sa opotrebúvajú jeho vnútorné časti.
Pokiaľ nemáte vybraný model a motorizáciu vozidla, tieto diely nemusia byť pre vaše auto vhodné