Výmena oleja a filtrov

Na ich pravidelnú výmenu sa však často zabúda.

Malé a nenápadné filtre patria k veľkým pomocníkom pri udržiavaní čistoty nie len vzduchu v kabíne, ale aj motorového oleja, vzduchu

prúdiaceho do motora a paliva. Na ich pravidelnú výmenu sa však často zabúda. Väčšina majiteľov sa podujme výmeny v čase zakúpenia

jazdeného vozidla, no na ďalší interval už veľmi rýchlo zabudne. V mnohých prípadoch už môže byť neskoro a preto je potrebné dodržiavať

čas výmeny stanovený výrobcom, alebo všeobecne odporúčaný pri jednotlivých filtroch. Viete kedy je ten správny čas?

Palivový filter

Tento komponent je umiestnený v systéme palivového potrubia. Okrem toho, že zachytáva drobné nečistoty alebo čiastočky hrdze, ktoré sa

môžu nachádzať v palivovej nádrži, rovnako dokonale filtruje aj vodu. Tá by po prieniku do motora mohla spôsobiť tvorbu korózie na systéme vstrekovania. Palivové systémy moderných vozidiel majú veľmi nízku toleranciu voči nečistotám, preto je správa funkcia a priechodnosť filtra mimoriadne dôležitá pre hladký chod motora. Dostatočná filtrácia drobných častíc totiž napomáha k správnemu spaľovaniu, čo pozitívne pôsobí aj na výkon pohonnej jednotky. Či už sa jedná o filtračnú vložku v plastovom obale, alebo kompletný filter tvorený z jedného kusu, všeobecne sa odporúča výmena pri každej väčšej servisnej prehliadke vozidla. Presný interval výmeny stanovený nie je a to z dôvodu, že veľký vplyv na životnosť má kvalita tankovaného paliva, spôsob jazdy a dokonca aj samotné tankovanie. Pokiaľ jazdíte často na rezerve, filter sa zanesie skôr pretože viac paliva prúdi zo spodnej časti nádrže, kde sa nachádza najviac usadenín a nečistôt, ktoré ho postupne upchávajú.

Olejový filter

Dokonca aj motor svojou bežnou prácou dokáže tvoriť nečistoty. Tie sa postupne dostávajú do motorového oleja a postupne ho znehodnocujú. Ak sa takéto častice dostanú k pohyblivým častiam, môžu spôsobiť aj vážnejšie poškodenie, preto je správna filtrácia oleja veľmi dôležitá. Tak ako pri palivovom filtri, tak aj ten olejový sa vyrába buď z jedného kusu, alebo ako obal a vnútorná vložka. Jeho výmena je odporúčaná zároveň s každou výmenou oleja: teda pri minerálnych olejoch 12 000 - 15 000km a pri syntetických olejoch 15 000 – 17 000km. V prípade, že vymeníte olej a olejový filter nie, dochádza k okamžitému znehodnoteniu a znečisteniu nového motorového oleja.

Vzduchový filter

Funkciou vzduchového filtra je dokonalé čistenie vzduchu prúdiaceho do spaľovacieho priestoru motora od rôznych nečistôt z okolitého

prostredia. Jeho zanesenie spôsobuje nesprávny chod agregátu, čo má výrazný vplyv na jeho samotný výkon a tiež spotrebu paliva. Interval výmeny je odporúčaný na približne 30 000km, no občasná starostlivosť v podobe vyčistenia nie je na škodu.

Kabínový filter

Hlavnú úlohu kabínového, alebo aj peľového filtra zohráva čistenie vzduchu prúdiaceho do kabíny vozidla. Takýto filter je veľmi účinný a

dokáže zachytiť takmer 100% všetkého prachu, ktorý by sa inak dostal do interiéru. Poznáme klasický papierový filter alebo filter s obsahom aktívneho uhlia. Druhý spomenutý je vyrobený z textílie, ktorá je vyplnená absorbčným uhlím. Tento materiál dokáže zabezpečiť

kvalitnejšiu filtráciu vzduchu a na rozdiel od bežného papierového filtra je schopný okrem pevných častíc alebo prachu zachytávať aj zápach a nebezpečné plyny. Zanesený filter sa prejavuje nepríjemným zápachom a najmä zahmlievaním okien. Interval výmeny je stanovený na približne 15 000 kilometrov alebo jeden rok. To sa však môže líšiť v závislosti od výrobcu či použitého materiálu.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014