Silentbloky motora, podvozku, prevodovky – ako spoznať že doslúžili?

Pri poruche niektorého zo silentblokov je často cítiť mäkšie riadenie vozidla alebo smerovú nestabilitu...


Silentblok je komponent slúžiaci na tlmenie nárazov a zároveň zabraňuje prenosu vibrácií medzi jednotlivými časťami motora, nápravy či výfukového systému. Okrem spevnenej kovovej časti, ktorá slúži na uchytenie silentbloku je základným materiálom špeciálna gumová zmes. Tá má dobré tlmiace vlastnosti, no jej veľkou nevýhodou je vplyv vonkajšieho prostredia na životnosť. Gumové silentbloky časom strácajú svoje tlmiace vlastnosti, horšie tlmia vibrácie a stávajú sa viac poddajnými.


Silentbloky motora:

Zdrojom najväčších vibrácií vo vozidle je práve motor. Jeho uloženie je z konštrukčného hľadiska zložité, keďže motor vydáva nespočetné množstvo kmitov. Silentbloky motora však nechránia iba karosériu od vibrácií motora, ale aj naopak motor od vibrácií karosérie. Aj napriek tejto záťaži, väčšina silentblokov dokáže prežiť samotný agregát. Pokiaľ tomu tak nie je, motor začne vo zvýšenej miere prenášať vibrácie na karosériu a pri zošliapnutí plynového pedálu možno vidieť jeho neobvyklý pohyb.



Silentbloky prevodovky:

Prevodovka tiež vyžaduje svoje pružné uloženie, nakoľko ide o celkom krehký mechanizmus, ktorý by bol pre pruženia namáhaný niekoľkonásobne viac. Svojou životnosťou však tiež vynikajú no v prípade ich výpovede možno sledovať zvýšené vibrácie na radiacej páke.


Silentbloky podvozku:

Množstvo pohyblivých a pružných časti podvozku rovnako vyžaduje spoje, ktoré tlmia vibrácie a nárazy. Pri poruche niektorého zo silentblokov je často cítiť mäkšie riadenie vozidla alebo smerovú nestabilitu. Ďalšími príznakmi je búchanie či klopanie pri prudkej akcelerácii, brzdení či prejazde nerovnosťami.