Prasknutá hlava valcov. Aké sú príčiny a príznaky tohto poškodenia?

Pri pravidelnej údržbe sa netreba zameriavať len na bežné veci akými sú rozvody či hladina motorového oleja. Z času na čas je na mieste vykonať dôkladnejšiu kontrolu, aby sme dokázali v predstihu zabrániť väčšiemu poškodeniu.

Pre správny a hladký chod agregátu vozidla je dôležité, aby bola v správnej kondícii každá jeho časť. Pri pravidelnej údržbe sa preto netreba zameriavať len na bežné veci akými sú rozvody či hladina motorového oleja. Z času na čas je na mieste vykonať dôkladnejšiu kontrolu, aby sme dokázali v predstihu zabrániť väčšiemu poškodeniu. Častým z nich býva aj poškodenie tesnenia hlavy motora, v horšom prípade poškodenie samotnej hlavy. Hlava valcov je neoddeliteľnou súčasťou motora, ktorá uzatvára blok valcov z vrchnej strany. Okrem toho že vykonáva ohromné množstvo mechanickej práce, je vystavovaná neustálym zmenám teploty.

Príčiny poškodenia hlavy valcov

Práve teplota je faktor, ktorý najčastejšie spôsobuje poškodenie hlavy. Či už sa jedná o jej prasknutie z dôvodu prehrievania alebo pripaľovanie motorového oleja na pohyblivých častiach, ktoré rovnako vedie z prehrievaniu z dôvodu zvýšeného trenia a nedostatočného odvádzania tepla. Porovnateľne veľký podiel môže byť chladiaca kvapalina, ktorá zohráva mimoriadne dôležitú úlohu. Nemusí to byť výhradne len jej nedostatkom. Z minulosti poznáme zopár motorov, ktorých nesprávne tvarované chladiace kanáliky neochladzovali hlavu dostatočným množstvom chladiacej kvapaliny. Možno teda hovoriť o konštrukčnej vade samotného motora.


Prejavy poškodenia hlavy valcov

Prejavy poškodenia hlavy valcov môžu byť totožné, s prejavmi poškodenia jej tesnenia. To znamená postupný úbytok chladiacej kvapaliny, signalizovaný vypúšťaním bieleho dymu z výfukového potrubia. Tak isto možno objaviť mastné škvrny v expanznej nádobke zapríčinené miešaním chladiacej kvapaliny s motorovým olejom. Miešanie týchto dvoch kvapalín je evidentné aj pri tvorbe hnedej emulzie na viečku pre dolievanie oleja. Emulzia či biely dym z výfuku sa môže objaviť aj bez poškodenia a to najmä v zimných mesiacoch, kedy podobné prejavy spôsobuje nízka teplota a zvýšená vlhkosť vzduchu.


Je veľmi dôležité sledovať možné príznaky až po tom, kedy sa motor zohreje na prevádzkovú teplotu. Časté jazdenie na krátke trasy v kombinácii s vonkajšími podmienkami v nás môžu vyvolávať dojem, že niečo s motorom nie je v poriadku. V prípade potreby možno vykonať hĺbkovú kontrolu motora či už meraním kompresných tlakov valcov či pátraním po stopách chladiacej kvapaliny v priestoroch valcov.


Následky poškodenej hlavy valcov

Olej a chladivo. To sú prevádzkové kvapaliny, bez ktorých dostatočného množstva je práca motora časovanou bombou. Pokiaľ chladiaca kvapalina preniká do miest vyžadujúcich mazanie, nie len že riedi olej a výrazne tým degraduje jeho vlastnosti, ale navyše ho môže zmývať z pohyblivých časí a tým spôsobiť ich fatálne poškodenie. Nedostatočné mazanie sa prejavuje zvyšovaním teploty motora, až kým nedôjde k jeho úplnému zadretiu. Ako takýto problém vyriešiť? Hlavu valcov možno opraviť, no je otázne, ako dlho a či vôbec opravovaná časť vydrží ďalšiu námahu. Najjednoduchším riešením je preto diel úplne vymeniť.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014