Nesprávny tlak v mazacej sústave. Viete aké sú najčastejšie príčiny tohto problému?
V niektorých prípadoch sa nám ale môže začať ozývať kontrolka oleja a to aj napriek tomu,
O tom, ako je správne mazanie pre chod motora dôležité, je zrejme zbytočné hovoriť. V niektorých prípadoch sa nám ale môže začať ozývať kontrolka oleja a to aj napriek tomu, že je jeho hladina v norme. Kde sa teda môže skrývať problém? Najčastejšou príčinou takéhoto javu je buď nízky alebo naopak vysoký tlak oleja v mazacej sústave. Dnes si povieme niečo o tom, ako sa jednotlivé príčiny prejavujú, čo sa za ich vznikom môže skrývať a aj to, aký dopad majú na samotný motor.
Nízky tlak oleja
Pokles tlaku oleja patrí síce k zriedkavým javom, ale jeho následky dokážu byť pre motor fatálne. Zväčša sa jedná len o nízku hladinu
motorového oleja, spôsobenú jeho únikom do spaľovacieho priestoru. Pokiaľ ale zistíme kontrolou hladiny že tam sa problém nenachádza, je potrebné hľadať ďalej. Bolo by naivné si myslieť, že kontrolka sa rozsvietila bez príčiny a nízky tlak oleja na motor vplýva úplne rovnako
ako pri jeho nedostatku. Najčastejšími príčinami sú:
• Zapchatý olejový filter
• Zapchaté sitko prívodu oleja
• Opotrebené hlavné ložisko kľukového hriadeľa
• Opotrebené / poškodené olejové čerpadlo
• Otvorený regulačný ventil aj pri nízkych otáčkach
• Uvoľnené / prasknuté nasávacie potrubie oleja
Ako už bolo spomenuté, nízky tlak oleja spôsobuje nedostatočné mazanie a zároveň aj ochladzovanie vnútorných pohyblivých častí
motora. Preto je pri rozsvietení kontrolky potrebné okamžite vypnúť motor a problém vyriešiť. V opačnom prípade môže rýchlo dôjsť k jeho
zadretiu z dôvodu prehriatia.
Vysoký tlak oleja
Zvýšenie tlaku v olejovej sústave patrí k ešte o niečo zriedkavejším problémom a jeho odhalenie je pomerne zložité, no predstavuje
rovnako závažný problém vedúci k zadretiu motora. Prejavuje sa najmä vytláčaním oleja rôznymi tesneniami. Takýto prienik môže byť stále
intenzívnejší, až kým sa prebytočný tlak neuvoľní. Prvým príznakom môže byť zdeformovaný olejový filter, ktorý možno vizuálne
skontrolovať. Čo môže byť príčinou?
• Zanesený / zaseknutý regulačný ventil tlaku oleja
• Vysoká hladina oleja
V prípade, že ste už hladinu oleja skontrolovali a tá je v norme, zväčša je komplikáciou práve regulačný ventil tlaku oleja. Pri jeho zanesení alebo dokonca zaseknutí stráca schopnosť odvádzať prebytočný motorový olej z olejového čerpadla do olejovej vane. To znamená, že čerpadlo tlačí viac oleja ako je potrebné a tento olej nemá kam unikať, čím sa zvyšuje tlak v mazacej sústave. Aj v tomto prípade platí – vypnúť motor a zveriť vozidlo mechanikovi, ktorý dokáže daný problém odhaliť aj odstrániť.