Najčastejšie problémy výfukového systému. Je ten váš v poriadku?

Poškodenie výfukového systému alebo problémy s ním spojené, sú častým príbehom najmä pri vozidlách staršieho dáta.

Poškodenie výfukového systému alebo problémy s ním spojené, sú častým príbehom najmä pri vozidlách staršieho dáta. Zmeny v jeho správaní spôsobené vadou môžu byť občas takmer nepovšimnuteľné, inokedy o sebe zasa dávajú patrične vedieť. Nejedná sa pritom len o zvýšenú hlučnosť vozidla. V niektorých prípadoch sa môže prejavovať nesprávnym chodom motora, čo má samozrejme vplyv na jeho výkon a spotrebu paliva, no v ohrození môže byť aj zdravie posádky. Čo môže váš výfuk poškodiť a ktoré jeho časti by mali byť pravidelne kontrolované?

Mechanické poškodenie

Či už preferujete jazdu autom na bežných cestách alebo v teréne, k mechanickému poškodeniu môže prísť kdekoľvek. Stačí jeden väčší kameň a problém je na svete. Nemusí sa ale výlučne jednať o jeden silný náraz cudzieho predmetu do systému. Mechanické poškodenie môže vzniknúť aj vplyvom staršieho poškodenia v kombinácii s časom, kedy sa na danom mieste začnú vytvárať trhliny. Ďalšou z možností je nesprávna montáž pri výmene niektorej z časí výfukového potrubia. Nedostatočne zabezpečený spoj môže byť vplyvom neustálych vibrácií časom oslabený a tým pádom môže dôjsť k úniku plynov na neželanom mieste.


Korózia

Stará láska síce nehrdzavie, no starý výfuk áno. Korózia je niečo, s čím automobilový priemysel zápasí už dlhé roky. Čo sa týka dielov karosérie, povedzme že výmena materiálov priniesla svoje ovocie, no v prípade výfuku, ale aj iných dielov spodnej časti vozidla, si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Vonkajšia vlhkosť, soľ na cestách či para zhromažďujúca sa v systéme so sebou skôr či neskôr prinesú prvé známky hrdze. Tá zväčša vzniká na spojoch potrubia postupne sa rozširuje ďalej. Hoci sa spočiatku jedná len o povrchové začervenanie, časom môže dôjsť až k úplnému prehrdzaveniu kovu a neželaným únikom výfukových plynov či dokonca odpadnutiu niektorej z častí výfuku.

Poškodené silentbloky

Úlohou silentblokov je držať časti výfukového systému na svojom mieste a zabraňovať prenosu jeho vibrácií na karosériu. Pokiaľ sú tieto gumené časti už „po dátume spotreby“ môžu byť buď to vyťahané, čo spôsobí nechcený pohyb výfuku, alebo zvetrané čo vedie k ich pretrhnutiu. Áno aj to sa občas stáva. Kontrola a prípadná výmena silentblokov by mala byť pravidelnou súčasťou bežných prehliadok vozidla. Po ich pretrhnutí môže dôjsť k výraznému navýšeniu ceny opráv vplyvom poškodenia niektorého z kľúčových komponentov systému.


Nefunkčná lambda sonda

Záverom sa dostávame k jednej z najčastejších komplikácií v spojitosti s výfukovým systémom. Lambda sonda totiž zohráva kľúčovú úlohu pri vyrovnávaní správnej zmesi vzduchu a paliva v spaľovacej komore motora, preto je jej stopercentná funkčnosť veľmi dôležitá. V opačnom prípade dostáva riadiaca jednotka nesprávne údaje a na základe nich upravuje spomínaný pomer. To má za následok vyššiu spotrebu paliva, vyššie emisie a zvýšenú tvorbu uhlíkových častíc, ktoré môžu okrem zapchávania výfukového potrubia poškodiť aj katalyzátor.

Prečo je kontrola dôležitá?

Každý z majiteľov motorového vozidla by sa mal okrem pravidelnej výmeny oleja a filtrov zaoberať aj stavom výfuku. Jeho poškodenie môže vplývať negatívne nie len na vašu peňaženku, ale aj na vaše zdravie. Uvoľňovanie výfukových plynov v prednej časti vozidla spôsobuje ich prienik do kabíny vozidla a okrem toho, že vdychovanie štipľavého dymu je nepríjemné, môže byť aj poriadne nebezpečné.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014