Najčastejšie problémy výfukového systému. Je ten váš v poriadku?
Poškodenie výfukového systému alebo problémy s ním spojené, sú častým príbehom najmä pri vozidlách staršieho dáta.
Poškodenie výfukového systému alebo problémy s ním spojené, sú častým príbehom najmä pri vozidlách staršieho dáta. Zmeny v jeho správaní spôsobené vadou môžu byť občas takmer nepovšimnuteľné, inokedy o sebe zasa dávajú patrične vedieť. Nejedná sa pritom len o zvýšenú hlučnosť vozidla. V niektorých prípadoch sa môže prejavovať nesprávnym chodom motora, čo má samozrejme vplyv na jeho výkon a spotrebu paliva, no v ohrození môže byť aj zdravie posádky. Čo môže váš výfuk poškodiť a ktoré jeho časti by mali byť pravidelne kontrolované?
Mechanické poškodenie
Či už preferujete jazdu autom na bežných cestách alebo v teréne, k mechanickému poškodeniu môže prísť kdekoľvek. Stačí jeden väčší kameň a problém je na svete. Nemusí sa ale výlučne jednať o jeden silný náraz cudzieho predmetu do systému. Mechanické poškodenie môže vzniknúť aj vplyvom staršieho poškodenia v kombinácii s časom, kedy sa na danom mieste začnú vytvárať trhliny. Ďalšou z možností je nesprávna montáž pri výmene niektorej z časí výfukového potrubia. Nedostatočne zabezpečený spoj môže byť vplyvom neustálych vibrácií časom oslabený a tým pádom môže dôjsť k úniku plynov na neželanom mieste.
Korózia
Stará láska síce nehrdzavie, no starý výfuk áno. Korózia je niečo, s čím automobilový priemysel zápasí už dlhé roky. Čo sa týka dielov karosérie, povedzme že výmena materiálov priniesla svoje ovocie, no v prípade výfuku, ale aj iných dielov spodnej časti vozidla, si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Vonkajšia vlhkosť, soľ na cestách či para zhromažďujúca sa v systéme so sebou skôr či neskôr prinesú prvé známky hrdze. Tá zväčša vzniká na spojoch potrubia postupne sa rozširuje ďalej. Hoci sa spočiatku jedná len o povrchové začervenanie, časom môže dôjsť až k úplnému prehrdzaveniu kovu a neželaným únikom výfukových plynov či dokonca odpadnutiu niektorej z častí výfuku.
Poškodené silentbloky
Úlohou silentblokov je držať časti výfukového systému na svojom mieste a zabraňovať prenosu jeho vibrácií na karosériu. Pokiaľ sú tieto gumené časti už „po dátume spotreby“ môžu byť buď to vyťahané, čo spôsobí nechcený pohyb výfuku, alebo zvetrané čo vedie k ich pretrhnutiu. Áno aj to sa občas stáva. Kontrola a prípadná výmena silentblokov by mala byť pravidelnou súčasťou bežných prehliadok vozidla. Po ich pretrhnutí môže dôjsť k výraznému navýšeniu ceny opráv vplyvom poškodenia niektorého z kľúčových komponentov systému.
Nefunkčná lambda sonda
Záverom sa dostávame k jednej z najčastejších komplikácií v spojitosti s výfukovým systémom. Lambda sonda totiž zohráva kľúčovú úlohu pri vyrovnávaní správnej zmesi vzduchu a paliva v spaľovacej komore motora, preto je jej stopercentná funkčnosť veľmi dôležitá. V opačnom prípade dostáva riadiaca jednotka nesprávne údaje a na základe nich upravuje spomínaný pomer. To má za následok vyššiu spotrebu paliva, vyššie emisie a zvýšenú tvorbu uhlíkových častíc, ktoré môžu okrem zapchávania výfukového potrubia poškodiť aj katalyzátor.
Prečo je kontrola dôležitá?
Každý z majiteľov motorového vozidla by sa mal okrem pravidelnej výmeny oleja a filtrov zaoberať aj stavom výfuku. Jeho poškodenie môže vplývať negatívne nie len na vašu peňaženku, ale aj na vaše zdravie. Uvoľňovanie výfukových plynov v prednej časti vozidla spôsobuje ich prienik do kabíny vozidla a okrem toho, že vdychovanie štipľavého dymu je nepríjemné, môže byť aj poriadne nebezpečné.