Kotúčové brzdy a ich výhody

Pri modernejších vozidlách sú platničky vybavené aj


Kotúčové brzdy sú dnes jedným z najpoužívanejších brzdových systémov v automobiloch, ale taktiež na motorkách či vlakoch. Oproti klasickým bubnovým brzdám sú spoľahlivejšie, účinnejšie a konštrukčne jednoduchšie na opravu a výmenu. Ich nevýhodou je nižšia ochrana voči nečistotám a o niečo vyššia nákupná cena. Práve kvôli ich cene sú na lacnejších vozidlách využívané len na prednej náprave a zadnú nápravu brzdia bubny.



Kotúčová brzda nadobúda účinok stlačením brzdového pedálu, ktorý vytvára tlak brzdovej kvapaliny v hadičkách. Tento tlak pôsobí na brzdový piest, ktorý pritláča platničky ku kotúču. Tým vzniká trenie, alebo tiež brzdná sila, ktorá nám umožňuje vozidlo spomaliť / zastaviť. Kotúčová brzda sa skladá z týchto základných komponentov:


Kotúč:

Je spojený s kolesom pomocou skrutiek a teda otáča sa zároveň s ním. Vyrába sa z kovu, temperovanej liatiny alebo iných materiálov, ktoré sú odolné voči vysokému tepelnému a mechanickému namáhaniu. Pri športových vozidlách to môže byť taktiež keramický kotúč. Tvar kotúča môže byť rôzny: od jednoduchého plného až po duté, drážkované či dierkované pre lepšie prúdenie vzduchu a teda lepšie chladenie.