Kedy je čas na prezutie pneumatík? Nenechávajte to na poslednú chvíľu.
Je čas venovať pozornosť aj pneumatikám.
Zima pomaly ale isto prichádza aj k nám a to značí, že okrem bežnej prípravy a kontroly svojho auta či výmeny všetkých náplní za zimné, je čas venovať pozornosť aj pneumatikám. Použitie zimnej sady neslúži iba ako ochrana pred pokutami. Konštrukcia a vlastnosti týchto pneumatík majú obrovský vplyv na jazdné vlastnosti vozidla v nepriaznivom počasí a teda aj na bezpečnosť jeho posádky. Kedy prichádza ten správny čas na prezutie a prečo sa s ním neoplatí čakať do poslednej chvíle?
Zákon
Povinnosť používania zimných pneumatík na všetkých nápravách vozidla je na Slovensku ustanovená v zákone. Ten hovorí o povinnosti ich použitia v období od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Čo sa nákladných vozidiel týka, tie by mali mať v tomto termíne obuté zimné pneumatiky aspoň na jednej z hnacích náprav. To neplatí pre autobusy, pri ktorých je povinnosťou používanie zimných pneumatík na všetkých nápravách. Rovnako, ako v prípade porušenia iných cestných zákonov, sa trestá aj použitie letných pneumatík v snehu či na ľade blokovou pokutou.
Vlastnosti pneumatík
Rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami nie je len v tvare ich dezénu. Pneumatiky určené na leto sú výrazne tvrdšie, aby bez väčších problémov zvládali aj vysoké teploty a práve kvôli tomu horšie znášajú chlad. Strácajú svoje prirodzené vlastnosti a môžu sa v nich postupne začať vytvárať malé praskliny. Kvôli nim sa brzdná dráha predlžuje až o jednu tretinu sú schopné negatívne vplývať na ovládateľnosť vozidla. Keď už bola reč o dezéne, netreba zabúdať, že ten nie je navrhnutý ani prispôsobený na odhadzovanie snehu z pod kolies.
Premenlivá teplota
Jesenná premenlivá teplota je jedným z dôvodov, prečo sa s prezúvaním skutočne neoplatí čakať na prvý sneh. Aj keď sa denná teplota pohybuje nad 10°C, neznamená to, že v noci neklesá pod bod mrazu. Ráno nás teda môže nepríjemne prekvapiť šmykľavá vozovka, prípadne vrstva snehu a znepríjemniť nám cestu do zamestnania. Tým opäť okrem uloženia pokuty riskujeme aj rýchlejšiu degradáciu letných pneumatík. Všeobecne sa hovorí o výmene sád už v prípade, kedy sa denná teplota prvý krát dostane na hodnotu 7°C.
Vyťaženosť pneuservisov
Prečo nenechávať prezúvanie pneumatík na poslednú chvíľu? Pretože to robia takmer všetci. Vyťaženosť pneuservisov je pri prvej snehovej pokrývke enormná a preto sa vám kľudne môže stať, že najbližší voľný termín pre tento úkon na vašom vozidle môže byť o dva týždne. To znamená, že pokiaľ nemienite riskovať pokutu, svoj majetok alebo zdravie, budete celý tento čas bez auta. Ak patríte medzi podobných ľudí aj vy a väčšinou si nechávate všetko na poslednú chvíľu, veľkou výhodou je vedieť si vymeniť sady kolies doma.
Okolité štáty
Aká krajina, také zákony. Netreba zabúdať na to, že prepisy ktoré platia u nás, v zahraničí nie. Preto sa pred vycestovaním do cudziny uistite, že je vaše vozidlo pripravené podľa príslušných zákonov.
• Česká republika – má takmer rovnaké podmienky ako Slovensko. Používanie zimných pneumatík od 1. novembra do 31. marca, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.
• Rakúsko – povinnosť používania zimných pneumatík pre osobné autá do 3,5 tony od 1. novembra do 15. apríla. Zimné pneumatiky
s hĺbkou dezénu menšou ako 4mm sú klasifikované ako letné a pokuta za nedodržanie predpisov sa môže vyšplhať až na 5000€.
• Maďarsko – má použitie zimných pneumatík iba odporúčané, nie povinné. Súčasťou povinnej výbavy sú ale snehové reťaze.
• Poľsko – zimné pneumatiky sú rovnako iba odporúčané.
• Ukrajina – nemá žiaden platný zákon, ktorý by určoval kedy je potrebné použiť letné a kedy zimné pneumatiky.