Katalyzátor – ako táto súčiastka funguje?
V prípade poškodenia katalyzátora možno spozorovať...
Katalyzátor je nedeliteľnou súčasťou výfukového systému. Tento komponent môže byť umiestnený samostatne alebo môže tvoriť jeden kus s iným komponentom systému (napríklad zvody). Jeho úlohou je za pomoci chemickej reakcie znižovať množstvo škodlivých látok, ktoré sa nachádzajú vo výfukových plynoch a to:
· Oxidáciou CA a nespálených uhľovodíkov
· Redukciou NOx
Katalyzátor obsahuje viaceré vzácne kovy, ako napríklad paládium, ródium či platinu. Dokopy tvoria takzvanú katalyckú vrstvu, ktorá je nanesená na kovový materiál v tvare akéhosi sita alebo včelieho plastu. Pri prevádzkovej teplote 300 až 800 stupňov katalytická vrstva umožňuje spomínané chemické reakcie. Podľa reakcií vznikajúcich v katalyzátore ich rozdeľujeme na:
· Trojčinný – Vytvára tri reakcie: oxidáciu CO, oxidáciu nespálených uhľovodíkov a redukciu NOx
· Redukčný – Znižuje NOx pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva
· Oxidačný – Používa sa pri motoroch so spaľovaním bohatej zmesi. Redukuje CHx a CO – pri vysokej teplote spaľuje pevné častice.
Ďalším rozdelením je materiál, z ktorého je komponent vyrobený:
· Kovový katalyzátor – jeho vložka je odolnejšia voči mechanickému poškodeniu, či poškodeniu vplyvom nesprávneho chodu motora.
· Keramický katalyzátor – je menej odolný voči mechanickým poškodenia, jeho cena je však nižšia.
V prípade poškodenia katalyzátora možno spozorovať vyššiu spotrebu paliva, zápach počas štartovania motora, problém s naštartovaním motora a samozrejme svietiacu kontrolku na prístrojovej doske, ktorá signalizuje problém.
Aj v našej ponuke nájdete katalyzátory a to univerzálne TU alebo sériové / štandardné a to výberom vozidla pomocou jednoduchého filtra: