Je zapaľovací systém vášho motora v poriadku? Tieto komponenty môžu zlyhať.

O tom, akým spôsobom sa strata funkcie niektorej z častí môže prejavovať a čo je potrebné kontrolovať na pravidelnej báze...

Zapaľovací systém vykonáva jednu z kľúčových úloh pre správny a hladký chod motora. Je zodpovedný ako za naštartovanie, tak aj za vytvorenie podmienok pre spaľovanie zmesi v jeho jednotlivých valcoch. Systém zložený z niekoľkých nadväzujúcich komponentov, počínajúc akumulátorom a končiac zapaľovacou alebo žhaviacou sviečkou, sa vďaka svojej neustálej práci stáva náchylným na vznik množstva problémov, ktoré o sebe dávajú jasne vedieť. O tom, akým spôsobom sa strata funkcie niektorej z častí môže prejavovať a čo je potrebné kontrolovať na pravidelnej báze, si dnes povieme niečo viac.

Akumulátor

Okrem štartéra si pri roztáčaní motora žiada väčšie množstvo energie aj samotný zapaľovací systém. Najmä v zimných mesiacoch sa preto môžu objaviť problémy spojené so štartovaním v dôsledku nedostatku nahromadenej energie v autobatérii. Kontrola jej aktuálneho stavu pomocou multimetra, by mohla zamedziť neočakávaným problémom.


Zapaľovacie sviečky

Zapaľovacie sviečky patria k dielom, ktoré je všeobecne odporúčané vymeniť vrámci základného servisu, ihneď po nadobudnutí jazdeného vozidla. Neustály kontakt elektródy so spaľovacím priestorom motora totiž zapríčiňuje, že sa na nej časom začnú tvoriť usadeniny brániace jej primárnej funkcii – teda zaiskreniu. Pri vizuálnej kontrole stavu netreba zabúdať ani na možnosti mechanického poškodenia či už vonkajšej izolácie, závitu alebo samotnej elektródy.


Zapaľovacie cievky

Hlavnou úlohou zapaľovacej cievky je odovzdávanie vysokonapäťových impulzov zapaľovacej sviečke. Môže byť buď jedna pre celý motor s rozdeľovačom alebo samostatná pre každý valec. Ani tento komponent sa problémom nevyhýba a k najčastejším z nich patrí odovzdávanie impulzov mimo sviečky. Pri detekcii problému so zapaľovaním je preto namieste skontrolovať vizuálny stav cievky, či nedošlo k mechanickému poškodeniu jej izolácie, ktorá môže daný problém spôsobovať. Na vine môže byť tiež znečistený, alebo nesprávne zapojený konektor.


Žhaviace sviečky

Takzvané žhaviče slúžia na „rozpálenie“ motora na požadovanú teplotu a uľahčujú tým jeho štart. Ich zlý technický stav môže spôsobovať problémy so štartovaním v chladnejšom počasí, nadmerné dymenie alebo zvýšenú spotrebu pohonných hmôt. Pravidelný Interval výmeny 30 000 až 50 000 kilometrov, prípade 2 roky prevádzky by vás od nepríjemných komplikácií mohol ochrániť.



Kabeláž

Problémy s vodičmi sú častokrát spôsobené poškodením ich vonkajšej izolácie. V takomto prípade podobne ako pri cievkach, dochádza k odovzdávaniu elektrického impulzu mimo zapaľovacej sviečky – to znamená do rôznych okolitých kovových častí motora. Stav kabeláže možno skontrolovať vizuálne a v prípade potreby vykonať jednoduchú výmenu.


Prejavy poškodenia zapaľovacieho systému

Vzniknuté komplikácie na niektorej z častí zapaľovacieho systému možno spozorovať jednoducho. S veľkou pravdepodobnosťou bude štartovanie o niečo náročnejšie, prípade až nemožné. Pokiaľ sa to aj podarí, možno podľa hluku alebo zvýšených vibrácií zaznamenať nepravidelný a ťažký chod motora. To nám napovedá, že jeden z valcov vynecháva. Takýto jav má vysoko negatívny vplyv na celkový výkon motora a spotrebu paliva. Ďalšia jazda síce je možná, ale určte nie odporúčaná ani bezpečná. Ideálne je motor vypnúť a pokúsiť sa nájsť zdroj vzniknutého problému.


Všetko potrebné pre tvoj zapaľovací systém nájdeš na TU a ak potrebuješ pomôcť s výberom, kontaktuj nás na infolinke 043 222 02 02 v pracovné dni od 8:00 - 18:00.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014