Emisie – predpisy vs. realita
Test nemeckej agentúry pre životné prostredie však odhalil, že...
Emisie – téma neustále omieľaná vo všetkých médiách, opakované sprísňovanie noriem, jedna veľká kopa zákazov a príkazov. Nie je však žiadnym tajomstvom, že hodnota emisií nových vozidiel je meraná takmer v laboratórnych podmienkach. To znamená, že v reálnej prevádzke dosahujú namerané emisie až niekoľkonásobne vyššie hodnoty, ako udávajú papierové informácie. Pre porovnanie hodnôt z výroby a hodnôt reálnej produkcie emisií si najprv povedzme, čo je to norma Euro.
Ide o nariadenie Európskej únie, ktorá určila, koľko miligramov CO2 môže maximálne vyprodukovať vozidlo za 1 kilometer jazdy.
· Euro 3 – 500mg/km
· Euro 4 – 250mg/km
· Euro 5 – 180mg/km
· Euro 6 – 80mg/km
Test nemeckej agentúry pre životné prostredie však odhalil, že vozidlá vyrábané podľa normy 5 produkujú v bežnej prevádzke viac emisií ako povoľuje norma Euro3. Hoci by sa mali tieto hodnoty rapídne znižovať, skutočný priemerný obsah emisií v Nemecku sa pohybuje okolo 770mg/km. Najlepším príkladom je Škoda Octavia poháňaná motorom 1,6 TDI GreenLine, čo napovedá, že pravdepodobne pôjde o ekologický model. Aktuálna norma Euro 5 hovorí o maximálnej hodnote emisií 180mg/km. Reálne nameraná hodnota Škody Octavia prekročila 900 mg/km a to už sa zrejme o ekologickom agregáte baviť nemôžeme.