EGR ventil – na čo slúži a ako sa prejavuje jeho porucha?
Ventil regulácie spalín je súčasťou mnohých spaľovacích motorov. Ak táto ekologická vychytávka funguje správne a recykluje výfukové plyny, nie je dôvod na obavy. Čo však robiť, keď sa EGR ventil zanesie alebo poškodí? Prehľad, ako rozpoznáš, že s EGR ventilom niečo nie je v poriadku a či môžeš pokračovať v jazde aj s jeho poruchou sa dozvieš v tomto článku.
Čo je EGR ventil
EGR (z anglického Exhaust Gas Recirculation) známy aj pod názvom ventil regulácie spalín je súčasťou výfukového systému a je nenápadne umiestnený medzi výfukovým a nasávacím potrubím v motorovom priestore.
Ako už napovedá jeho názov, tento ventil má za úlohu recyklovať výfukové plyny. Môže sa ti zdať, že priviesť do motora jeho vlastné spaliny nie je dobrý nápad, avšak má to svoje opodstatnenie.
V dieselových motoroch: odvedené spaliny vytlačia čerstvý vzduch z nasávacieho potrubia a výfukové plyny chudobné na kyslík pohltia teplo zo spaľovania v komore piestov. Tým klesá teplota spaľovania až o niekoľko stoviek stupňov. To obmedzuje tvorbu oxidov dusíka (NOx).
V benzínových motoroch: slúži EGR ventil na zníženie spotreby. Premiešané výfukové plyny zabezpečujú dlhšie otvorenie škrtiacej klapky, čo minimalizuje stratu výkonu auta.
Funkcia EGR ventila
Klapka ventila pri nasávaní vzduchu do motora vpustí výfukové plyny cez sacie potrubie. Ich množstvo určuje riadiaca jednotka motora pomocou senzorov (napríklad váhy vzduchu, lambda sondy). Jednotka vyhodnotí ideálne množstvo spalín a podľa toho otvorí alebo zatvorí EGR ventil. Zmiešaný vzduch spolu s výfukovými plynmi majú za následok nižšiu teplotu horenia. To znižuje tvorbu oxidov dusíka (NOx).
Na druhej strane však EGR ventil spôsobuje zvýšenú tvorbu pevných častíc. Tie zachytáva filter pevných častíc. V systéme ventila pôsobí len na plyny vychádzajúce z auta. To znamená, že výfukové plyny, ktoré sú opätovne vpúšťané do motora, neprešli katalyzátorom.
Pri dvojkruhovom systéme pevné častice prechádzajú filtrom pevných častíc, no ani to nedokáže úplne zamedziť ich tvorbe.
Častice sa následne môžu dostať do oleja alebo sa začnú hromadiť v sacom potrubí.
Tieto nánosy vznikajú predovšetkým pri jazde:
- v nízkych prevádzkových teplotách
- na krátke vzdialenosti
- v nízkych otáčkach
Príznaky, že EGR ventil nefunguje správne
EGR je najcitlivejší diel celého recirkulačného systému, pretože sa nachádza v prúde výfukových plynov a spalín. K spalinám sa môžu pridať aj olejové výpary z odkaľovača, ktoré sa spoja so sadzami. To môže spôsobiť omeškanú odozvu pri stlačení plynového pedála, zvýšenie emisií a taktiež aj pokles výkonu.
O problémoch s funkciou EGR ti dá vedieť rozsvietená kontrolka motora na palubnej doske.
Okrem tohto varovného signálu si môžeš všimnúť aj nasledovné symptómy:
- kolísanie otáčok
- strata výkonu
- trhanie motora pri zrýchlení
- zvýšené emisie oxidov dusíka
- čierny dym z výfuku
- zvýšená spotreba
- nahodenie do núdzového režimu
Zaznamenanie chyby
Rozsvietená kontrolka signalizuje, že výfukový systém zaznamenal určitú chybu alebo odchýlku od normy.
Najčastejšie sa jedná o tieto chybové hlásenia:
- Náhodné chybové hlásenie
V prípade, že sa kontrolka motora na chvíľu rozsvieti, ale po niekoľkých štartoch zhasne, ide pravdepodobne o náhodnú chybu. Pozor, ak kontrolka už nesvieti, nemusí to znamenať vyriešenie problému. Preto je vhodné sledovať, ako sa auto bude správať ďalej.
- Zaseknutie klapky
Môže dôjsť aj k zaseknutiu klapky EGR ventila v zatvorenej polohe. Túto zmenu zaseknutia nespozoruješ hneď počas jazdy. Zaznamenajú ju však prístroje na emisnú kontrolu, a to vo forme výrazne zvýšených emisií oxidov dusíka.
- Znečistenie EGR ventila
Znečistenie EGR ventila sa môže negatívne prejaviť na spotrebe paliva. Taktiež zanesené nasávacie potrubie môže mať za následok spotrebu paliva, ktorá bude výrazne vyššia ako štandardná.
- Silné zanesenie alebo poškodenie EGR ventila
V oblasti hlavy valcov alebo turbodúchadla môže dôjsť k úniku oleja. Za únikom môže byť nadmerne zvýšený tlak v turbe, ktorý poškodí axiálne ložisko alebo turbíny. Spálené olejové výpary môžu veľmi rýchlo prispieť k zaneseniu EGR ventila. V prípade upchatého ventila, je na mieste jeho vyčistenie alebo výmena za nový. Avšak až po oprave príčiny úniku olejových výparov.
Pozor na praskliny na povrchu. Tie sú varovným signálom a znakom, že ventil už má najlepšie časy za sebou. Poškodený alebo opotrebovaný ventil je nutné vymeniť za nový diel.
- Zaseknutie EGR ventila v jednej polohe
Ako rozpoznať, že sa ventil zablokoval v jednej polohe? Systém auta ťa na túto chybu nemusí upozorniť. Preto si všímaj správanie a chod motora. Možné zablokovanie ventila môžeš spozorovať na výraznej strate výkonu pri plnom zaťažení motora. Pri ňom totiž dochádza k nedokonalému spaľovaniu paliva, a tým prispieva k nadmernej tvorbe spalín. Tie sa ukladajú do EGR a postupne ho upchávajú.
- Problémy, ktoré nie sú priamo spojené s EGR ventilom
Hlásenie chyby nemusí byť priamo spojené s EGR. Môže sa jednať o poškodené elektrické vedenia, konektory, zlyhanie funkcie váhy vzduchu, meniča tlaku prípadne aj nesprávne pracujúci tepelný ventil.
- Núdzový režim
Mal by si spozornieť, ak sa na palubnej doske rozsvieti kontrolka motora pre poruchu EGR ventila alebo dielu výfukového systému. Ak auto prejde aj do núdzového režimu, zrejme sa jedná o závažnú poruchu. Toto hlásenie by si nemal ignorovať, pretože núdzový režim je určený na minimalizovanie možných škôd. Dôležité je dostať auto do servisu, kde zistia príčinu a navrhnú možnosti riešenia.
Jazda s poruchou EGR ventila
S poškodeným alebo zaneseným ventilom sa rozhodne neodporúča jazdiť. Ak je auto v núdzovom režime, odporúčame pokračovať v jazde už len do najbližšieho servisu.
Čistenie a výmena EGR ventila
Dôkladné čistenie EGR ventila pomôže v prípadoch, keď ventil nie je poškodený ale je zanesený sadzami a nečistotami. Pokiaľ máš dávku trpezlivosti a dostatok času, do čistenia EGR ventila sa môžeš pustiť aj v domácich podmienkach.
Na čistenie použi špeciálne čističe pre čistenie EGR. Tie sú dostatočné účinné, aby odstránili dlhodobo hromadiace sa sadze a čiastočky spalín. Pri čistení buď opatrný, aby si ventil nepoškodil.
Ak nemáš dostatočné skúsenosti alebo čas, zver čistenie ventila profesionálom v servise. Poradia si aj v prípade silného zanesenia.
Jedna z možností profesionálneho čistenia EGR je vloženie vymontovaného dielu do ultrazvukovej čističky. Ultrazvuk sa postará o dôkladné odmastenie, odstránenie nečistôt a detailné prečistenie bez poškodenia.
Ak je EGR ventil poškodený, opotrebovaný alebo nedokáže plniť svoju funkciu, je nutné ho vymeniť za nový diel. Na trhu nájdeš množstvo nových EGR. Vďaka širokej ponuke a dostupným alternatívam sa nemusíš obávať o príliš drahú výmenu.
Mal by si vedieť: Pri výmene nového dielu, skontroluj aj stav tesnení EGR ventila. Zrejme budú potrebovať výmenu.
Na záver
EGR ventil plní dôležitú úlohu v spaľovacích motoroch, ktorá pomáha nielen znižovať emisie škodlivých oxidov dusíka, ale má vplyv na efektivitu spaľovania. Ako každá súčiastka, aj EGR podlieha opotrebeniu alebo znečisteniu, ktoré môže viesť k problémom s výkonom auta.
Preto je dôležité zostať všímavý už pri prvých príznakoch, ktoré poukazujú na možný problém. Neriskuj zložité a drahé opravy odkladaním a ignorovaním. Riešenie môže byť len pomerne nenáročné čistenie ventila. Rýchlym zásahom a správnou údržbou si zabezpečíš spoľahlivo fungujúce auto. A to predsa chceme všetci.