Ako vlastne funguje štartér motora a aké sú príznaky jeho poškodenia?

Štartér je jednou z najdôležitejších súčiastok pre správny rozbeh spaľovacieho motora. Množstvo motorov totiž samo nedokáže vyvinúť dostatočné otáčky na ich uvedenie do kultivovaného chodu. Ako štartér funguje a kedy nám oznamuje že je poškodený?

Štartér je jednou z najdôležitejších súčiastok pre správny rozbeh spaľovacieho motora. Množstvo motorov totiž samo nedokáže vyvinúť dostatočné otáčky na ich uvedenie do kultivovaného chodu. Tomuto limitu sa hovorí aj spúšťacie otáčky a záleží už len od typu daného motora, koľko ich pre rozbeh potrebuje. Zážihový motor si ich pýta od 40 do 150 a vznetový od 80 až do 200. S uľahčením dosiahnutia tohto čísla významne pomáha štartér, ktorý je však vďaka svojej častej práci vystavený rôznym situáciám. Niektoré ho dokonca môžu úplne odstaviť od funkcie. Ako štartér funguje a kedy nám oznamuje že je poškodený?

Ako štartér funguje?

Technicky štartér motora nepatrí k náročným dielom. Jedná sa o menšie zariadenie, ktoré funguje nasledovne: Pri otočení kľúča do štartovacej polohy sa z neho vysunie pastorok, ktorého ozubenie presne zapadá do ozubenia zotrvačníka. V tom sa vďaka elektromotoru pastorok roztočí, čím uvedie do pohybu aj zotrvačník. Následné uvoľnenie kľúča ukončí mechanické spojenie, vypne elektromotor štartéru a pastorok sa vracia späť do svojej pôvodnej polohy.


Predpokladaná životnosť

Každé jedno vozidlo je individuálne, s každým z nich sa individuálne narába a preto akési univerzálne tabuľkové uvedenie životnosti každého komponentu nie je možné. Možné je však uviesť minimálny, alebo priemerný počet jeho využití. Pri bežnom štartéri motora sa všeobecne hovorí po zdolaní 50 000 štartov. Pri vozidlách so systémom štart-stop by mala byť jeho životnosť až 4x dlhšia a to samozrejme za predpokladu, že nedôjde k mechanickému poškodeniu nevhodným zásahom.

Možné poškodenia

Na rozdiel od mnohých iných dielov, poškodenie štartéru možno odhaliť jednoducho. Najčastejším príznakom, ktorý je spôsobený množstvom krátkych trás je nedostatok energie. Štartér má skutočne vysoký odber elektrickej energie a preto v prípade jej poklesu v akumulátore nemá dostatočnú silu na roztočenie motora. Hoci takáto situácia vždy nastane v nevhodnú dobu, stále ide o ten lepší prípad. V prípade mechanického poškodenia môžeme počuť štartér pretáčať „naprázdno“, čo znamená, že nedochádza ku kontaktu jeho ozubenia s ozubením zotrvačníka. Dôvodom môže byť vylámané / zodraté ozubenie na pastorku, alebo priamo na zotrvačníku. To má zväčša na svedomí situácie, kedy sa ozubenie štartéra nevráti do pôvodnej polohy a vysoké otáčky motora poškodzujú ozubenie na oboch stranách. Pokiaľ po otočení kľúčom nie je počuť štartér vôbec, môže sa jednať o chybný elektrický kontakt alebo poškodenú cievku.

Podobné príznaky

Podobnými komplikáciami pri štartovaní sa môže prejavovať aj iná závada. K tým častým patrí už spomínaná vybitá batéria. K menej

častým zasa upchatý niektorý z filtrov – zväčša palivový.


Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014