Ako opraviť koróziu na aute?

Hrdza v akejkoľvek časti auta nie je vítaná a v konečnom dôsledku môže mať dokonca vplyv na bezpečnosť posádky.

Korózia – pojem, s ktorým sa majitelia starších vozidiel stretávajú pomerne často. Či už žiadna alebo nedostatočná ochrana kovových častí karosérie a podvozku spôsobuje, že sa od menších častí napadnutých povrchovou hrdzou časom musíme potýkať s oveľa rozsiahlejším poškodením v podobe úplne prehrdzavených blatníkov, prasknutých mechanických častí vozidla, zalomených skrutiek či deravých výfukov. V skratke povedané, hrdza v akejkoľvek časti auta nie je vítaná a v konečnom dôsledku môže mať dokonca vplyv na bezpečnosť posádky. Ako sa voči jej vzniku brániť? Niekoľko možností existuje.

Ako vzniká korózia?

Korózia pomaly vzniká na povrchu nechránených, alebo nedostatočne chránených železných predmetov vplyvom kyslíka a najmä vlhkosti z okolitého prostredia. Povrch predmetu je týmito vplyvmi narušovaný a v malých častiach opadáva, čím opätovne odhaľuje ďalší nepoškodený povrch. Opakovaním tohto procesu dochádza k úplnému prehrdzaveniu železnej časti. Čím viac je daný predmet vystavený vode alebo vysokej vlhkosti vzduchu, tým rýchlejšie korózia postupuje. V konečnom dôsledku sa nemusí jednať iba o tenký plech. Hrdza je schopná úplne rozložiť napríklad aj hrubý nosník.


Postupné oslabovanie materiálu

Korózia v neskoršom štádiu dokáže výrazne znížiť životnosť dielov, ktoré pokrýva. Pôvodne pevnú stenu napadnutého predmetu možno časom pretlačiť miernym tlakom prstov. Väčší problém však vzniká pri hrdzi na dieloch spojovacieho materiálu. Zlomená skrutka hlboko vo vnútri závitu alebo jej odtrhnutá hlavička už potrápila nejedného skúseného mechanika. Aj voči vzniku takýchto nepríjemností sa však dá brániť.

Korózia a vozidlá

Okrem toho, že všetky autá sú vystavené riziku vzniku korózie prakticky už od výroby, za ich život im toho my ako používatelia doprajeme ešte viac. Plná prevádzka v zimnom období, jazda po presolených cestných komunikáciách alebo už len také pravidelné umývanie. Na jednej strane z karosérie odstránime nečistoty zadržiavajúce vlhkosť, ktorých vplyvom sa korózia môže začať šíriť, na strane druhej dodávame plechom len ďalšiu dávku vlhkosti. A hoci sa môže zdať povrch karosérie čistý a bez akéhokoľvek vonkajšieho poškodenia, voda sa môže dostať do rôznych dutín, kde pomaly začne pracovať.

Nedostatočná ochrana karosérie

S termínom nedostatočná ochrana karosérie sa môžeme stretávať pomerne často a to najmä v spojitosti so starými vozidlami. Kedysi sa na ich výrobu používal bežný oceľový plech, ktorý bol aj napriek použitiu farby a laku koróziou napadnutý v krátkom čase. Až neskôr sa v auto priemysle začal používať pozinkovaný oceľový plech. Hoci zinok slúžil ako ochrana proti vzniku korózie, v počiatkoch jeho používania množstvo výrobcov nepoužívalo správny technologický postup jeho nanášania, prípadne používali príliš tenkú vrstvu. To malo za následok, že vozidlo, ktoré sa pýšilo odolným, pozinkovaným plechom bolo takmer rovnako skoro požierané hrdzou, akoby nemalo žiadnu ochranu.


Korózia na nových vozidlách

Ešte aj v dnešnej dobe, v ktorej by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že od deväťdesiatych rokov bola technológia privedená do dokonalosti sa stáva, že niektoré časti vozidiel začínajú „kvitnúť“ už po krátkej dobe ich používania. Konštrukčným, ani kozmetickým vadám sa automobilky nevyhýbajú ani dnes, no skôr sa jedná o skryté časti vozidla. Rôzne spoje podvozkových častí či ťažko dostupné dutiny síce nevidno, no to neznamená že neexistujú. To je jedeným z množstva dôvodov, prečo by mali byť hlbšej servisnej kontrole podrobované aj vozidlá novšieho dáta.

Ochrana podvozkových častí

Pre zvýšenie ochrany proti tvorbe korózie na spodnej časti vozidla je aktuálne na trhu dostupných množstvo prípravkov na bázach plastu. Tie po nanesení vytvárajú ochranný film, ktorý neprepúšťa nečistoty ani vlhkosť, čím zabraňuje ich priamemu kontaktu s plechom. Rovnako sú dostupné prípravky na ochranu dutín pred vznikom korózie, ktoré sú vhodné pre vozidlá na bežné používanie, ale aj pre viac zaťažované vozidlá napríklad terénnou jazdou. V prípade už hrdzou poškodeného dielu je jednou z možností použiť stabilizátor hrdze. Ten vytvára na danom komponente hrubý film, zabraňujúci prístupu vzduchu a vlhkosti, teda hlavných akcelerátorov korózie.

Ochrana karosérie

Nakoľko je karoséria estetickou časťou vozidla, spôsob odstránenia korózie z jej povrchu je jednak otázkou miery poškodenia daného dielu a tiež finančnými možnosťami majiteľa. Môže sa totiž jednať len o povrchovú hrdzu s možnosťou obrúsenia a lokálneho prelakovania dielu no v pokročilom štádiu je potrebný o niečo väčší zásah. Ak je postihnutým miesto vymeniteľný diel, oprava bude síce o niečo drahšia zrátaním nákladov na nový diel a jeho lakovanie, no hovoríme ešte o lepšom prípade. V tom horšom je potrebná výmena nedemontovateľnej časti karosérie, z ktorej musí byť koróziou napadnutá časť vyrezaná a nahradená úplne novým kusom plechu. Tento typ práce býva zväčša finančne náročnejší z dôvodu komplikovaného tvarovania plechov. Každopádne – včasný zásah dokáže zabrániť ďalšiemu šíreniu korózie a zväčšovaniu poškodenej plochy karosérie.

Ochrana spojovacieho materiálu

Isté percento pozornosti je odporúčané venovať aj kontrole stavu spojovacieho materiálu. Jedná sa predsa o nemenej dôležité časti, ktoré držia množstvo komponentov vozidla pokope. V prípade, že spozorujete zhoršenie ich stavu, neváhajte a vymeňte skrutky alebo matice za nové. Ich životnosť môžete predĺžiť použitím rôznych tesniacich pást s antikoróznym účinkom. Pri demontáži skorodovaných skrutiek, ale aj pre ich ochranu možno použiť starý dobrý pánsky antiperspirant WD-40. Ten taktiež preukázateľne chráni pred vznikom korózie.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014