Tyčky stabilizátora pre FIAT SIENA (178_, 172_, 372_) 1.3 (178CXG1AAM, 178CXG1AAP, 178CXG1AAT) 54kW

Tyčka stabilizátora nie je konštrukčne zložitý diel, no jej poškodenie môže cestujúcim znepríjemniť cestu autom.

Bez tyčky stabilizátora by sa vozidlo v zátačke mohlo prevrátiť a cesta by sa stala nekomfortná aj na rovnej ceste. 

Poškodené tyčky stabilizátora dajú o sebe vedieť hlasitým klepkaním a búchaním, ktoré smeruje zo zavesenia kolies. Našťastie ich výmena patrí medzi tie lacnejšie opravy. 

Typy tyčiek stabilizátora

Podľa umiestnenia rozdeľujeme tyčky stabilizátora na:

  • ľavú
  • pravú
  • prednú
  • zadnú

Umiestnenie tyčky stabilizátora prednej nápravy

Konštrukcia a funkcia tyčky stabilizátora

Konštrukcia tyčky stabilizátora sa líši v závislosti od typu stabilizátora a vozidla, v ktorom je použitá. 

Všeobecne však tyčky stabilizátora pozostávajú z hlavnej tyče alebo osi, na ktorej sú umiestnené koncové čapy, alebo guľové kĺby. Tieto koncové čapy sú navrhnuté tak, aby umožnili voľný pohyb tyčky v kĺboch a zabezpečili správne fungovanie stabilizátora. 

Tyčky stabilizátora sú zvyčajne vyrobené z ocele alebo iných pevných a odolných materiálov, ktoré sú schopné znášať nárazy a vibrácie pri jazde vozidla. 

Funkcia tyčky stabilizátora je teda stabilizovať zavesenie kolies, pohyby pruženia, tlmiť vibrácie a nárazy a zabrániť ich prenos na karosériu. Okrem stabilizačnej funkcie má ešte aj funkciu tlmiacu a zvyšuje pohodlie počas jazdy. 

Ako jednoducho zistím, či sú tyčky stabilizátora poškodené

Poškodenie tyčky stabilizátora vieme diagnostikovať pomerne jednoducho.

Prejavuje sa hlasným klepaním, búchaním pri zatáčaní alebo po prejazde cez hrbole a nerovnosti. 

Najčastejšou príčinou poškodenia tyčky stabilizátora je, že sa pretrhne gumová ochrana ( prachovka ). Po pretrhnutí tejto ochrany začína do odkrytého čapu tyčky stabilizátora vnikať voda, prach a špina, ktoré znečistia mazivo v čape a rýchlejšie sa vykýva a opotrebuje. 

Príliš veľká vôľa v takto poškodenom čape spôsobuje spomínané búchanie a klepanie. 

Nakoľko sa jedná o pohyblivý komponent nápravy, musí znášať aj záťaž počas jazdy, a to hlavne pri prejazde po nerovnostiach. 

Klepanie a búchanie poškodenej tyčky stabilizátora sa objavuje postupne a môže časom zosilnieť. 

Poškodenie tyčky stabilizátora sa teda dá postupne odsledovať časom. Príznaky poškodenia môžu byť ale nielen hlasné zvuky od nápravy, ale aj ťažkosti so zatáčaním a citeľné nakláňanie vozidla počas brzdenia alebo zatáčania. 

Samozrejme odporúčame pri prvom náznaku poškodenia zájsť do servisu a podvozok dať skontrolovať komplexne.

Neskorá výmena tyčiek stabilizátora môže mať na svedomí aj poškodenie iných komponentov zavesenia kolies ako napr. ložiská, tlmiče, náboj kolesa, ramená atď.

Najčastejšie príčiny poškodenia tyčky stabilizátora

  • častá prevádzka vozidla na cestách nízkej kvality
  • nedodržanie správnej prevádzky automobilu: nárazové brzdenie, prejazdy cez nerovnosti vo vysokej rýchlosti, extrémne štarty, atď.
  • nedodržanie intervalu výmeny a opotrebenie dielov
  • mechanické poškodenia

Výmena tyčky stabilizátora

Tyčky stabilizátora nie je možné opraviť a vo väčšine prípadov sa menia staré tyčky za nové. Nakoľko cena nie je vysoká a výmenou za nové zaručíme maximálnu spoľahlivosť a bezpečnosť zavesenia kolies. 

Tyčky stabilizátora je možné vymeniť aj svojpomocne, no k tejto výmene sú už potrebné určité zručnosti, znalosti a špeciálne náradie. Preto je najlepšie výmenu prenechať špecializovanému servisu, ktorý zároveň aj prekontroluje všetky prvky nápravy a vy budete mať istotu, že váš podvozok je bezpečný.

Nič sme nenašli

V prípade, že ste nenašli požadovaný diel, kontaktujte nás na tel. čísle +421 043 222 02 02, alebo zmeňte parametre vyhľadávania.

Zľava až 5%
pre registrovaných zákazníkov
Doprava zdarma
pri nákupe nad
Darček k objednávke
pri nákupe nad
Rýchle doručenie
Ak je tovar na sklade
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014