Zabiehanie motora – čo to znamená a ako by rozhodne nemalo vyzerať?

V skratke sa jedná o prvotné obdobie jeho používania, v ktorom je potrebné sa k nemu správať jemne. To znamená poctivo ho pred každou jazdou zohrievať na ideálnu prevádzkovú teplotu, nevyužívať až príliš vysoké otáčky...

Pokiaľ ste si niekedy vo svojom živote kupovali čisto nové vozidlo, určite ste sa stretli s termínom „zabehnúť motor“. Tento krok je pre celkovú životnosť agregátu nevyhnutnou súčasťou. Prečo je potrebné nový motor správne zabehnúť, čomu všetkému je dobré sa vyvarovať a čo môže nastať v prípade, ak tento krok nebudeme rešpektovať?


Čo znamená zabehnúť motor?

V skratke sa jedná o prvotné obdobie jeho používania, v ktorom je potrebné sa k nemu správať jemne. To znamená poctivo ho pred každou jazdou zohrievať na ideálnu prevádzkovú teplotu, nevyužívať až príliš vysoké otáčky, naopak nejazdiť ani v príliš nízkych otáčkach atď.… Všetky komponenty si proste potrebujú dokonale sadnúť na svoje miesto a olej je tiež potrebné dostať do každého zákutia.


Pozor na otáčky motora

Vytáčanie motora do vysokých otáčok je riskantnou zábavou, ktorá ho môže v konečnom dôsledku fatálne poškodiť. Všeobecne nie je odporúčané využívať možné maximum, no v prípade nového motora to môže znamenať ešte väčší problém. Na vnútorných stenách valcov sa môžu nachádzať drobné nerovnosti z výroby. Tieto nedokonalosti po čase práca motora jemne odstráni a zabezpečí piestom hladký chod. Ak však dôjde vplyvom vysokých otáčok k odlomeniu väčšieho kusu materiálu, ten môže na trvalo poškodiť steny valcov.


To že je zo začiatku potrebné skôr preraďovať na vyšší prevodový stupeň ale neznamená, že je vhodné motor podtáčať. Toto býva častým problémom najmä ľudí, ktorí sa snažia ušetriť palivo. Neuvedomujú si ale, že tým trpí množstvo komponentov akými sú napríklad zotrvačník, tlmič torzných kmitov, prevodovka a ďalšie. Správny šofér musí podľa zvuku motora vedieť určiť kedy sa trápi, a kedy pracuje hladko.


Externá záťaž motora

Takzvaná externá záťaž je tá, ktorá síce vplýva na motor, no nie spôsobom jazdy. Zjednodušene povedané, vyhýbajte sa prevozu a ťahaniu ťažkého nákladu. Takáto činnosť si častokrát vyžaduje využívanie vysokých otáčok pri jazde do kopca a motor musí celkovo pracovať s oveľa vyššou váhou.


Kedy je motor správne zabehnutý?

Odporúčané množstvo najazdených kilometrov pre správne zabehnutie motora by mal každý predajca zadefinovať a oznámiť svojim zákazníkom. Všeobecne sa hovorí o hranici 2 000 kilometrov, počas ktorých by motor nemal presahovať hranicu 3500 otáčok pri benzínovej verzii a 2500 pri naftovej verzii. Potom je už otáčky potrebné využívať síce citlivo, ale vo vyššom rozsahu.

Zabiehanie starého motora

Aj motor, ktorý má už niečo za sebou je potrebné po istých úkonoch zabehnúť. Jedná sa o situácie napríklad po generálnej oprave, kedy si motor vyžaduje rovnaké zaobchádzanie akoby bol nový.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014