Výmena sériového podvozku za športový – aké výhody , ale aj riziká prináša?
Športový podvozok sa v posledných rokoch stal akýmsi základným krokom všetkých nadšencov tuningu.
Športový podvozok sa v posledných rokoch stal akýmsi základným krokom všetkých nadšencov tuningu. Či už sa jedná o podvozok s pevnou úpravou svetlej výšky vozidla, nastaviteľnou úpravou svetlej výšky vozidla, vzduchový podvozok alebo osobitné využitie športových
pružín či športových tlmičov, takýto zásah so sebou prináša isté výhody. Prvou z nich a pre väčšinu motoristov tou najpodstatnejšou je zlepšenie vizuálnej stránky auta zabezpečením jeho agresívnejšieho postoja na ceste. Takýto postoj tiež výrazne ovplyvní pôvodné jazdné vlastnosti a pri ostrej jazde v zákrutách možno cítiť oveľa vyššiu stabilitu. Ako si ale zo širokej ponuky rôznych výrobcov vybrať ten správny pre svoje auto? V prvom rade je potrebné si zodpovedať otázky, ako plánujete auto s takýmto podvozkom využívať? Ako často budete s týmto autom jazdiť? A hlavne - koľko ste ochotný do výmeny investovať?
Ako si vybrať podvozok?
Každý z menovaných faktorov je pre vhodný výber výrazne podstatný. Pokiaľ plánujete vozidlo s takto upraveným podvozkom využívať každý deň na bežnú jazdu, voľba komponentov s pevným znížením, prípadne použiť len športové pružiny alebo tlmiče je zrejme tou najrozumnejšou. Takéto podvozky zväčša patria k tým menej finančne náročným a svoju úlohu spĺňajú. Podstatné je však pred samotnou objednávkou dielov bezchybné premeranie možností zníženia, aby po inštalácii nedošlo k nechcenému stretu pneumatík a blatníkov. Ďalšou z možností, ktorá je síce o niečo drahšia je výškovo nastaviteľný podvozok. Hoci jeho montáž a správne vyladenie je časovo náročnejšie, výsledkom je dosiahnutie presne požadovanej výšky a teda aj kombinácie vzhľadu a funkčnosti.
Tak, ako pri všetkých dieloch, aj pri podvozkoch platí, že pri bežnom využívaní vozidla je istotou investovať niekoľko desiatok eur navyše.
Nekupovať hneď to najlacnejšie dostupné na trhu, ale vsadiť na niečo kvalitnejšie. Aj lacné športové podvozky majú svoje využitie. Zväčša ich používajú majitelia výstavných vozidiel, ktoré len niekoľko krát ročne opustia garáž. To znamená že denno denne nemusia znášať výtlky, panelovky alebo iné nástrahy našich ciest, čo výrazne predlžuje ich životnosť. Rovnakým trendom výstavných áut sú v poslednej dobe aj vzduchové, teda hydraulické podvozky. Jedná sa o klasický športový podvozok, ktorého výška je ovládaná pomocou pridaných vzduchových vakov. Inštaláciu takejto vymoženosti vykonávajú na to určené firmy a nejedná sa zrovna o najlacnejšiu modifikáciu. Za takúto úpravu môže zákazník zaplatiť aj viac ako 1000 eur.
Nevýhody športového podvozku:
Ako sa medzi nadšencami úprav zvykne hovoriť: za krásu sa trpí. Preto so sebou používanie športových podvozkov prináša aj isté nevýhody a to zväčša rýchlejšie opotrebenie niektorých ostatných dielov podvozku. Nižšie položené ťažisko vozidla a zároveň tvrdšie pruženie sa môžu postarať o častejšiu výmenu silentblokov, čapov, tyčiek stabilizátora, ale aj ostatných priľahlých komponentov.