Teplota motora nedosahuje ideálne hodnoty. Kde sa môže ukrývať problém?

Niekedy sa môže stať, že ručička ukazovateľa sa nezastaví v požadovaných hodnotách. Jazda v príliš nízkej a rovnako aj príliš vysokej prevádzkovej teplote, môže byť pre motor veľmi nebezpečná.

Teplota motora je pre jeho správny a kultivovaný chod veľmi dôležitým parametrom. Okrem toho, že po dosiahnutí ideálnych 80 – 90°C znižuje riziko vzniku prebytočného trenia, čím chráni pohyblivé súčiastky, taktiež dostáva hodnotu spotrebovaného paliva do normálu. Niekedy sa ale môže stať, že ručička ukazovateľa sa nezastaví v požadovaných hodnotách. Jazda v príliš nízkej a rovnako aj príliš vysokej prevádzkovej teplote, môže byť pre motor veľmi nebezpečná. Kde hľadať problém v prípade spozorovania podobne neobvyklého správania?

Prejavy a možné riziká

Ako prvý nás na prehrievanie alebo nedostatočné zohrievanie motora upozorní ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny na prístrojovej doske. V prípade nedosiahnutia ideálnej prevádzkovej teploty si tiež môžeme povšimnúť horší chod motora, spojený s jeho vyššou hlučnosťou práce. Priemerná spotreba paliva sa pohybuje vo vyšších číslach ako obvykle. Najväčším nebezpečenstvom v prípade nízkej teploty motora je vyššie opotrebenie jeho pohyblivých dielov vďaka zvýšenému treniu. Zvýšenú teplotu tiež možno zaregistrovať na prístrojovej doske a môžeme o nej hovoriť, ako o tom nebezpečnejšom prípade pre náš motor. Vysoká teplota má za následok možné poškodenie piestov, ložísk, ventilov a iných dôležitých komponentov agregátu. Rozhodne nevplýva pozitívne na účinky motorového oleja a preto môže dôjsť v krátkom čase k úplnému zadretiu motora.

Príčiny nesprávnej teploty motora

Ako každý problém s vozidlom, ani tento nemá konkrétnu definíciu a bude potrebné ho odhaliť postupnou kontrolou správnej funkčnosti celého chladiaceho systému. Medzi najčastejšie príčiny patrí nesprávne fungujúci alebo zaseknutý termostat. Prejavuje sa aj vysokou aj nízkou teplotou motora, v závislosti od toho, v ktorej polohe sa zasekol. Ďalšou z možných príčin je nedostatok chladiacej kvapaliny. Tú je samozrejme potrebné doplniť a ideálne by bolo tiež zistiť príčinu a miesto jej úniku. O niečo menej častým problémom je porucha ventilátora chladenia. Je možné ju odhaliť najmä pri pomalej jazde, kedy sa motor nedokáže ochladzovať prúdením vzduchu ako obyčajne a ani so zvýšenou teplotou nepočuť jeho spustenie.

Zvýšenú teplotu motora môže zapríčiniť aj nedostatok motorového oleja. Vzniká tým vyššie trenie pohyblivých častí, preto je potrebné vozidlo okamžite odstaviť, doplniť chýbajúce mazivo a zistiť možné príčiny jeho straty. Pokiaľ ani jeden z predošlých bodov nebol odôvodnením výkyvov od ideálnej teploty, bude potrebné sa zamerať na všeobecný problém chladiaceho systému. Praskliny, nánosy nečistôt zhoršujúce prietok chladiacej kvapaliny či zavzdušnenie systému bývajú výsadou najmä starších vozidiel.

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014