Štart-stop systém: Kedy je systém vyradený z činnosti a kedy došlo k jeho poruche?
Existujú prípady, v ktorých sa štart/stop neaktivuje, no nemusí sa automaticky jednať o jeho poruchu.
Niekto ho miluje, iný zasa nenávidí. Štart-stop systém je ďalšia z radu praktických vychytávok, ktorej primárnou úlohou je znížiť množstvo emisií vypúšťaných do ovzdušia. Do akcie sa pustí v prípade zastavenia vozidla so zaradeným neutrálom. Motor sa automaticky vypne a v prípade potreby rozbehu vozidla sa zasa rýchlo naštartuje. Dochádza tak k zastaveniu tvorby škodlivých výfukových plynov pri státí na červenej semaforu alebo v dopravnej zápche. Zložitý elektronický systém, ktorý je tu s nami v zmodernizovanej forme vlastne už 50 rokov, však nie vždy musí pracovať podľa očakávaní šoféra. Existujú prípady, v ktorých sa štart/stop neaktivuje, no nemusí sa automaticky jednať o jeho poruchu.
Štart-stop dokáže podľa slov výrobcov okrem zníženia množstva vypúšťaných emisií tiež efektívne znižovať spotrebu paliva a to v priemere o 3-12%. A aj napriek tomu existuje obrovská skupina ľudí, ktorá ihneď po kúpe vozidla hľadá všetky možné spôsoby, ktorými tento systém deaktivovať. Pokiaľ k nim nepatríte a naopak vás znepokojuje fakt, že zhasnutie a opätovné naštartovanie nefunguje vždy podľa predstáv, príčin môže byť hneď niekoľko:
Nefunkčný systém Štart-stop
Existuje len niekoľko málo dôvodov, ktoré by dokázali systém vyradiť z funkcie. Najčastejšie sa jedná o nízku kapacitu autobatérie, prípadne bola autobatéria vymenená za nesprávny typ. Doplnkový systém štart-stop si totiž pre svoje fungovanie vyžaduje špeciálny akumulátor, schopný zvládať časté vyššie zaťažovanie a následne rýchle dobíjanie elektrickej energie. Ďalšou príčinou môže byť poškodenie niektorého zo senzorov, prípadne len diagnostická chyba systému.
Neaktívny systém štart-stop
Rozdiel medzi nefunkčným a neaktívnym systémom štart-stop je značný. Zatiaľ čo príčinu nefunkčného systému je potrebné odhaliť a následne odstrániť, neaktívny systém neznamená že nie je v poriadku. Nemá len dostatočné vytvorené podmienky na to, aby pracoval tak, ako je od neho očakávané. Takýchto podmienok je celá kopa a navyše sa v závislosti od daného výrobcu môžu líšiť. Medzi najčastejšie prípady však patrí: nedostatočne zohriaty motor, prehriaty alebo naopak až príliš chladný akumulátor, zvýšená teplota pohonných hmôt, celkovo nízka teplota vonkajšieho vzduchu, nízka hladina motorového oleja, zvýšená teplota turbodúchadla, nízka hladina paliva v nádrži, príliš veľký odber elektrickej energie spôsobený doplnkovou výbavou vozidla (ako napríklad klimatizácia, audio systém, vyhrievanie skiel / sedadiel / zrkadiel a podobne...)
Ďalšie príčiny neaktivity systému
Riadiace jednotky rôznych výrobcov dokážu nájsť množstvo ďalších varovných znamení, pre ktoré sa rozhodnú systém dočasne neaktivovať. Môže sa jednať o pokles tlaku brzdovej kvapaliny v systéme, nepoužitie bezpečnostných pásov všetkých pasažierov vo vozidle, zle uzatvorené dvere / kufor / kapota, výrazný pokles kapacity akumulátora, proces regenerácie filtra pevných častíc, príliš časté používanie samotného systému. Pohyb v kolóne môže zapríčiniť, že systém vypne a následne naštartuje motor viackrát za sebou v krátkom časovom úseku. Vtedy rovnako môže dôjsť k obmedzeniu jeho činnosti z bezpečnostných dôvodov.
Odhalenie možného problému:
Keďže sa jedná o zložitý elektronický prvok, v prvom rade je potrebné presvedčiť sa, že všetky spomenuté dôvody sú pre správnu funkčnosť systému štart-stop dodržané. Pokiaľ áno, odporúčame vozidlo podrobiť diagnostike, ktorá môže odhaliť hlbšiu príčinu vzniknutého problému a na základe získaných informácií ho možno začať odborne riešiť.