Pletenec výfuku – na čo tento komponent slúži a ako sa prejavuje jeho poškodenie ?
Pružný spoj výfuku (pletenec) dokáže vďaka svojim vlastnostiam výrazne eliminovať vibrácie tvorené prácou motora.
Výfukové potrubie sa skladá z niekoľkých menších komponentov, ktoré spolu dohromady tvoria dokonalú symfóniu. Tak ako každý z nich plní inú funkciu, tak aj možné poškodenie môže byť pre každý z nich iné a špecifické. Dnes sa bližšie pozrieme na takzvaný pletenec (pružný spoj výfuku). Aká je jeho primárna funkcia vo výfukovom systéme, akým spôsobom môže dôjsť k jeho poškodeniu, kedy môže mať negatívny dopad na zdravie posádky vozidla a ako sa vlastne takéto poškodenie môže prejavovať?
Na čo slúži pletenec výfuku?
Pružný spoj výfuku (pletenec) dokáže vďaka svojim vlastnostiam výrazne eliminovať vibrácie tvorené prácou motora. Nakoľko je potrubie výfuku priamo spojené s agregátom prostredníctvom zvodov, takýto spoj je potrebný pre zvýšenie komfortu posádky vozidla. Ak by pletenec nebol súčasťou systému, citeľná rezonácia by prechádzala celou spodnou časťou vozidla a navyše by bola doprevádzaná nepríjemným hlukom. Rovnako, ako ostatné vysoko zaťažované diely, aj neustála práca tohto pružného spoja v kombinácii s vplyvom počasia si skôr či neskôr vyžiada svoju daň v podobe straty funkčnosti.
Poškodený pletenec výfuku
Korózia patrí k úhlavným nepriateľom všetkých odhalených kovových dielov vozidla a časti výfuku nie sú výnimkou. Zo všetkých jeho častí zvykne byť práve pletenec jednou z jej prvých obetí vďaka množstvu hrán zachytávajúcich vlhkosť a nečistoty a taktiež kvôli jeho neustálemu pohybu. V takomto prípade je potrebné diel vymeniť za nový.
Výnimkou nie je ani mechanické poškodenie dielu. Síce sa jedná o lepší prípad ako by si náraz do spodnej časti vozidla odniesla olejová vaňa, no takto znehodnotený pletenec dokáže byť nie len nepríjemným, ale dokonca aj nebezpečným pre posádku vozidla – čím sa pomaly ale isto dostávame k prejavom.
Ako sa prejavuje poškodený pletenec
K najčastejším prejavom poškodeného pružného spoja výfuku patrí zvýšená hlučnosť. Jej intenzita samozrejme závisí od otáčok motora, no pokiaľ sa váš sériový výfuk decibelmi približuje k športovému, zrejme bude deravý. Napovedať nám môže aj zvuk prefukovania pri státí vedľa naštartovaného vozidla. Pokiaľ nedošlo k nárazu spodnej časti alebo lokálnemu prehrdzaveniu potrubia či niektorého z komponentov výfuku, problém bude najlogickejšie hľadať v okolí pletenca. Ďalším z prejavov je nepríjemný zápach výfukových plynov v kabíne vozidla. Tie dokážu byť už v malom množstve ohromne nebezpečné, preto by sa s opravou, prípadne výmenou nemalo dlho čakať.
Kontrola tesnosti a servis
Kontrolu tesnosti výfukového potrubia vykonáva množstvo bežných užívateľov vozidiel pri rutinných servisných prácach. Jednoduchým upchaním koncovky výfuku možno odhaliť rôzne miesta únikov výfukových splodín a vyhnúť sa tak včas ďalším komplikáciám. V prípade potreby výmeny pletenca je potrebné poznať presný rozmer (priemer / dĺžku) náhradného dielu. Na trhu je ich nespočetné množstvo a preto je odporúčané použiť diel rovnakých rozmerov, aké mal ten predošlý. Jeho výmena však už patrí k technicky náročnejším úkonom, preto pokiaľ nedisponujete vhodnými prípravkami, zverte vozidlo servisu.