Ostré vačky - ako sa líšia od bežných a aké sú ich hlavné výhody?
Vačkový hriadeľ je rotačný komponent motora, ktorý za pomoci vačiek otvára sacie a výfukové ventily spaľovacieho motora. Tvarovanie vačiek je zodpovedné za...
Čo je vačkový hriadeľ?
Vačkový hriadeľ je rotačný komponent motora, ktorý za pomoci vačiek otvára sacie a výfukové ventily spaľovacieho motora. Tvarovanie vačiek je zodpovedné za to, akú dlhú dobu a ako veľmi budú jednotlivé ventily otvorené. To má samozrejme obrovský vplyv na celkový výkon motora, pretože čím viac zmesi sa do spaľovacej komory dostane a čím rýchlejšie splodiny tento priestor opustia, tým efektívnejšia je jeho práca.
Ako funguje vačkový hriadeľ?
Vačkový hriadeľ obsahuje počet vačiek logicky rovnajúci sa počtu ventilov. Rotácia špecificky tvarovanej vačky určuje, kedy sa ventil presne otvorí. Zatvoreného ventilu sa vačka nedotýka. Následne sa pri rotácii dostane zdvihátko ventilu do kontaktu s jej nábehovou stranou, ktorá začne vytvárať tlak na pružinu ventilu. K úplnému otvoreniu dochádza vtedy, ak je zdvihátko ventilu v kontakte s najvyšším bodom vačky. Následné jej tvar opäť ventil za pomoci tlaku pružiny zatvára.
Výmena za ostré vačky
Hoci ostré vačky dokážu znateľne zvýšiť výkon práce motora, u nás nepatria k najobľúbenejším úpravám. Jedným z hlavných dôvodov je cena a taktiež nemožno opomenúť ani náročnosť technického zásahu pre bežného užívateľa motorového vozidla. Ako už bolo spomenuté, na výkon má vplyv najmä dĺžka času otvorenia ventilu a úroveň jeho otvorenia. Ostré vačky sú práve týmto zásadným potrebám lepšie prispôsobené a prinášajú tým lepšiu odozvu plynového pedálu plus požadovaný výkon.
Výhody ostrých vačiek:
• Nárast výkonu motora
• Rýchlejšia odozva na plynový pedál
• Zvýšenie krútiaceho momentu v nižších otáčkach
Všetky vplyvy takto upravených vačkových hriadeľov vyzerajú byť na prvý pohľad v poriadku, prečo teda nie sú upravené už v základných motoroch? Ako to už väčšinou býva, všetko svoje pre má aj svoje proti a preto aj ostré vačky prinášajú niekoľko negatív. Tými najdôležitejšími sú:
Nevýhody ostrých vačiek:
• Vyššia spotreba pohonných hmôt
• Vysoké otáčky na voľnobehu
Vzhľadom na spomenuté negatíva, vyššiu cenu a komplikovanejšiu montáž, sú ostré vačky využívané najmä v závodných automobiloch. Netreba zabúdať ani na fakt, že zvýšenie výkonu motora má za následok skoršie opotrebenie ostatných rotujúcich komponentov.