Je tretia generácia HONDY NSX už teraz odsúdená k neúspechu?
Vrásky na čele zástancov vyvolávala najmä cena...
Honda NSX sa stala populárnou už v roku 1990, kedy prvý krát opustila brány továrne v Japonsku. Jej agresívny vzhľad v kombinácii s výkonným agregátom umiestneným v strede si ľudia zamilovali, no zároveň po ukončení výroby v roku 2005 zostali zarazení, že na trh nebola uvedená druhá generácia modelu. Na tú si museli počkať ešte vyše 11 rokov, čím chcel výrobca poukázať na to, že športové autá vyrábať nezabudol. Po uvedení na svetový trh ale prišlo neočakávané sklamanie. Predaj ani z ďaleka nedosiahol predbežné vízie a množstvo fanúšikov pôvodného modelu NSX sa tomu dodnes nečuduje.
Problémom nebol ani dizajn, ktorý je obdivuhodný a odlišný od väčšiny novodobých superšportov a rovnako ani použitie moderného hybridného pohonu. Vrásky na čele zástancov vyvolávala najmä cena, ktorá nepatrí zrovna k najnižším. Hondu NSX druhej generácie ste si mohli po jej uvedení na trh kúpiť v prepočte za viac ako 210 000 eur. Len pre porovnanie – napríklad základná cena nového vozidla podobnej koncepcie Audi R8 je o 90 000 eur nižšia.
Veľa z vás si možno povie, že cena cez 200 000€ je na super športové auto primeraná, no aj k tomuto sa objavilo zo strany automobilových nadšencov zopár kritických poznámok. Okrem toho, že za podobné peniaze možno dostať výkonnejšie a ľahšie vozidlo, záujemcov nijak zvlášť neohúril ani interiér, ktorý nie je o moc lepší ako to, čo dostanete pri kúpe modelu Civic. Svedčia o tom najmä štatistiky ktoré hovoria, že v roku 2020 sa v spojených štátoch predalo len 128 kusov a v Európe len 8. Navyše sa na internete začínajú objavovať inzeráty, ktoré ponúkajú tieto jazdenky za menej ako polovicu pôvodnej hodnoty a to aj s rovnako nie lacnou príplatkovou výbavou. A čo na to samotný výrobca?
Nedávno naznačil, že model NSX sa dočká aj svojej tretej generácie. O jej prípadnom úspechu alebo neúspechu bude zrejme opäť rozhodovať jedinečnosť, funkčnosť ale najmä cena. V prípade, že sa znova dočkáme tak závratnej cenovky, je veľmi pravdepodobné, že po predchádzajúcom sklamaní druhou generáciou pôjde predaj ešte nižšie. A hoci sa hovorí o zámerne nízkom predaji s vidinou neskoršieho nárastu hodnoty, táto úvaha nie je na mieste. Pre automobilku je dôležitý aktuálny zisk a nie obohatenie sa jednotlivých zákazníkov o 15 rokov neskôr.