Fyzické tlačidlá alebo dotykové ovládanie výbavy? Toto sú hlavné výhody a nevýhody:
Sú všetky novodobé prvky bezpečné? Množstvo bežných záujemcov o nové vozidlá hodnotí negatívne najmä úbytok bežných fyzických tlačidiel slúžiacich na ovládanie multimédií, klimatizácie ...
Postupnou modernizáciou prechádza takmer každá časť automobilu. Či už sa jedná o použitie nových materiálov pre efektívnejšie spracovanie podvozku, karosériu alebo interiéru, posun vpred možno vidieť takmer každý deň. Aj napriek faktu, že nie všetci sú spôsobom napredovania nadšení, žijeme v rýchlej dobe a to sa odzrkadľuje všade vôkol nás. Sú však všetky novodobé prvky bezpečné? Množstvo bežných záujemcov o nové vozidlá hodnotí negatívne najmä úbytok bežných fyzických tlačidiel slúžiacich na ovládanie multimédií, klimatizácie či inej doplnkovej výbavy. Dotykové displeje označujú na veľkú hrozbu.
Je priam zarážajúce, ako každú chvíľu počúvame o sprísňovaní trestov za používanie mobilných telefónov za volantom, no v prípade ovládacích prvkov vozidla to už taký problém nie je. Ak je pozeranie do mobilu počas šoférovania najčastejším dôvodom dopravných nehôd, ako sa to líši od hľadania svojej obľúbenej rádiostanice v aute?
Záleží od konkrétneho auta?
Za hlavné nevýhody dotykových ovládačov vo vozidle sa považuje ich neprehľadnosť. Treba však myslieť na to, že každá značka disponuje svojim vlastným softvérom. Za najprehľadnejší je považovaný starší systém patriaci automobilke Volvo. Ten bol patrične otestovaný niekoľkými dobrovoľníkmi, ktorí mali krátky čas na oboznámenie sa s ním a následne bolo ich úlohou:
• zvýšenie teploty kúrenia o 2 stupne
• zapnutie vyhrievania sedadiel
• zapnutie rozmrazovania skla
• vynulovanie údajov palubného počítača
• preladenie rádia na konkrétnu stanicu
• zníženie jasu na prístrojoch
• vypnutie hlavného displeja
Priemerný čas účastníkov testu sa pohyboval iba okolo 10 sekúnd, zatiaľ čo také BMW iX trvalo viac ako 30 sekúnd a MG Marvel R dokonca 45 sekúnd. Je potrebné ešte zmieniť, že tento test bol vykonávaný v rýchlosti 110km/h. To znamená, že kým si človek urobil v aute simulované pohodlie, vo Volve prešiel 306 metrov a v MG až 1372 metrov.
Nevýhody dotykových tlačidiel
Spomenutá komplikovanosť niektorých systémov môže byť pre niekoho dostatočným dôvodom k odsúdeniu týchto technológií, no tým to nekončí. Vrásky na čele môže vyvolať aj množstvo skrytých nastavení, ktoré by sme bežne vybavili jedným tlačidlom, no teraz sa musíme za jazdy preklikávať cez 4 okná. Nie len k tomu je potrebný očný kontakt, aby sme si boli istý či sme sa dostali k požadovanému nastaveniu, rovnako dôležitý je pre kontrolu správnosti vykonaného nastavenia.
Výhody dotykových tlačidiel
Hoci sa zdá, že výhody pociťujú iba výrobcovia pretože nemusia vyrábať, rozmiestňovať a montovať množstvo fyzických tlačidiel, ale stačí im umiestniť na prístrojovú dosku jeden displej, ktorý obsahuje všetko. Opak je ale pravdou a jednu výhodu dotykový panel prináša aj bežným užívateľom áut a tou je aktualizácia systému.
Výhody a nevýhody klasických tlačidiel
Za ich hlavnú výhodu však možno považovať prehľadnosť po nejakej dobe používania daného vozidla. Majú vôbec bežné tlačidlá nejakú nevýhodu? Okrem toho, že sa občas na prístrojovej doske vyskytujú aj tie, ktoré sme nikdy v živote nemuseli použiť, asi nie.