Ekologické pneumatiky – dokážu skutočne ušetriť peniaze za pohonné hmoty?
Podľa spôsobu svetovej prezentácie novodobých ekologických pneumatík by mohli byť jednou z možností. Je to ale skutočne tak?
Pri neustále narastajúcich cenách za pohonné hmoty je téma znižovania ich spotreby a znižovania celkových nákladov na prevádzku motorových vozidiel čoraz viac aktuálnou. Podľa spôsobu svetovej prezentácie novodobých ekologických pneumatík by mohli byť jednou z možností. Je to ale skutočne tak? Na jednej strane sú zástancovia ekológie a nízkej spotreby paliva, no na strane druhej sú reálne čísla a skúsenosti. Dokážu takéto pneumatiky reálne znížiť spotrebu pohonných hmôt až v takej miere, aby to pocítila aj naša peňaženka?
Vlastnosti eko-pneumatík
Celá veda okolo ekologických, alebo tiež „zelených“ pneumatík, je postavená na znížení valivého odporu pri práci až o 30% v porovnaní s bežne používanými pneumatikami. Je síce pravdou, že valivý odpor je jedným z faktorov ovplyvňujúcich spotrebu a dokáže zohrať úlohu vo finálnom priemere, no ale ani zďaleka nie je jediným.
Koľko paliva ušetria eko-pneumatiky?
Fakt, že podľa výrobcov znižujú valivý odpor až o 30% neznamená automaticky že aj spotreba paliva klesne o podobnú hodnotu. Ide iba o jeden z mnohých faktorov, ktoré na ňu majú skutočný vplyv. Tým najdôležitejším je spôsob jazdy, typ pohonnej jednotky, aerodynamika vozidla, jeho hmotnosť, nadmorská výška a mnoho ďalších. Podľa výpočtov sú pneumatiky zodpovedné za približne pätinu celkovej spotreby vozidla, čo znamená že ekologické pneumatiky by v ideálnych podmienkach dokázali ušetriť cca 6%. To však len na papieri a reálne by sa dalo hovoriť asi len o hodnote 3,5%.
Oplatí sa eko-pneumatiky kúpiť?
Pravdupovediac, asi nie. Aspoň nie v tomto štádiu ich vývoja. Hoci skutočne dokážu ušetriť nejaké tie decilitre paliva čím znižujú emisie a právom ich možno nazývať EKO, v porovnaní s ich nákupnou cenou a rýchlejším opotrebením pôsobia ako finančne nevýhodný plán. Zvýšenie ich efektivity je dosiahnuté aj nižším dezénom, tvrdšou zmesou a menšou kontaktnou plochou s vozovkou. To sú vlastnosti, ktoré nie len zabezpečujú potrebu ich častejšej výmeny, ale tiež môžu mať negatívny vplyv na jazdné vlastnosti vozidla, teda aj na bezpečnosť jeho posádky. Najmä v prípade dažďa, kedy je vyššia priľnavosť viac ako potrebná.
Majú eko-pneumatiky ešte šancu?
Určite áno. Ako bolo spomenuté, valivý odpor je zodpovedný za pätinu celkovej spotreby vozidla a keď už žijeme v modernom svete plnom každodenných inovácií, zaslúžia si ju aj pneumatiky. Nájsť cestu medzi znížením odporu a zachovaním dostatočnej priľnavosti na suchej aj mokrej vozovke si síce ešte vyžiada nejaký čas, no na začiatok je aj toto výrazný pokrok.