Búchanie a klepanie podvozku je nielen nekomfortné ale aj nebezpečné. Posvietime si na možné príčiny.
Poznáte ten pocit? Pri jazde autom z podvozku začnú vychádzať nepríjemné zvuky, ktoré ste predtým nepočuli. Vtedy začína kolobeh otázok...
Poznáte ten pocit? Pri jazde autom z podvozku začnú vychádzať nepríjemné zvuky, ktoré ste predtým nepočuli. Vtedy začína kolobeh otázok, ktorý diel môže byť chybný a koľko to bude stáť. Zvuky šíriace sa od podvozku môžu prezrádzať poškodenie drahších dielov s náročnou výmenou, akými sú pružiny, zničené tlmiče alebo vybité silentbloky na ramene. Ak sa však pri prejazde cez nerovnosti ozýva zvuk podobný klopaniu, je veľká pravdepodobnosť poškodenia tyčiek stabilizátora. Ak cítite vôľu vo volante pri prejazde cez nerovnosti alebo auto ťahá do strany, môžu to byť poškodené čapy riadenia. Posledné dve menované súčiastky patria medzi cenovo dostupnejšie. V tomto článku si teda posvietime na tyčky stabilizátora a čapy riadenia.
Tyčka stabilizátora: najčastejšie poruchy, údržba a príznaky poškodenia
Tyčka stabilizátora nie je konštrukčne zložitý diel, no jej poškodenie môže cestujúcim znepríjemniť cestu autom. Bez tyčky stabilizátora by sa vozidlo v zatáčke mohlo prevrátiť a cesta by sa stala nekomfortná aj na rovnej ceste. Poškodené tyčky stabilizátora dajú o sebe vedieť hlasitým klepkaním a búchaním, ktoré smeruje zo zavesenia kolies. Našťastie ich výmena patrí medzi tie lacnejšie opravy.
Typy tyčiek stabilizátora
Podľa umiestnenia rozdeľujeme tyčky stabilizátora na:
- ľavú
- pravú
- prednú
- zadnú
Umiestnenie tyčky stabilizátora prednej nápravy
Tyčky stabilizátora majú rôzny tvar v závislosti od typu vozidla
Konštrukcia a funkcia tyčky stabilizátora
Konštrukcia tyčky stabilizátora sa líši v závislosti od typu stabilizátora a vozidla, v ktorom je použitá. Všeobecne však tyčky stabilizátora pozostávajú z hlavnej tyče alebo osi, na ktorej sú umiestnené koncové čapy, alebo guľové kĺby. Tieto koncové čapy sú navrhnuté tak, aby umožnili voľný pohyb tyčky v kĺboch a zabezpečili správne fungovanie stabilizátora. Tyčky stabilizátora sú zvyčajne vyrobené z ocele alebo iných pevných a odolných materiálov, ktoré sú schopné znášať nárazy a vibrácie pri jazde vozidla.
Funkcia tyčky stabilizátora je teda stabilizovať zavesenie kolies, pohyby pruženia, tlmiť vibrácie a nárazy a zabrániť ich prenos na karosériu. Okrem stabilizačnej funkcie má ešte aj funkciu tlmiacu a zvyšuje pohodlie počas jazdy.
Ako jednoducho zistím, či sú tyčky stabilizátora poškodené ?
Poškodenie tyčky stabilizátora vieme diagnostikovať pomerne jednoducho. Prejavuje sa hlasným klepaním, búchaním pri zatáčaní alebo po prejazde cez hrbole a nerovnosti. Najčastejšou príčinou poškodenia tyčky stabilizátora je, že sa pretrhne gumová ochrana (prachovka). Po pretrhnutí tejto ochrany začína do odkrytého čapu tyčky stabilizátora vnikať voda, prach a špina, ktoré znečistia mazivo v čape a rýchlejšie sa vykýva a opotrebuje.
Príliš veľká vôľa v takto poškodenom čape spôsobuje spomínané búchanie a klepanie. Nakoľko sa jedná o pohyblivý komponent nápravy, musí znášať aj záťaž počas jazdy, a to hlavne pri prejazde po nerovnostiach. Klepanie a búchanie poškodenej tyčky stabilizátora sa objavuje postupne a môže časom zosilnieť.
Poškodenie tyčky stabilizátora sa teda dá postupne odsledovať časom. Príznaky poškodenia môžu byť nielen hlasné zvuky od nápravy, ale aj ťažkosti so zatáčaním a citeľné nakláňanie vozidla počas brzdenia alebo zatáčania. Samozrejme odporúčame pri prvom náznaku poškodenia zájsť do servisu a podvozok dať skontrolovať komplexne. Neskorá výmena tyčiek stabilizátora môže mať na svedomí aj poškodenie iných komponentov zavesenia kolies ako napr. ložiská, tlmiče, náboj kolesa, ramená atď.
Opotrebovaná tyčka stabilizátora ktorej čap už mal nadmernú vôľu v porovnaní s novou
Poškodená prachovka na tyčke stabilizátora cez ktorú sa dostali do čapu nečistoty
Najčastejšie príčiny poškodenia tyčky stabilizátora
- častá prevádzka vozidla na cestách nízkej kvality
- nedodržanie správnej prevádzky automobilu: nárazové brzdenie, prejazdy cez nerovnosti vo vysokej rýchlosti, extrémne štarty, atď.
- nedodržanie intervalu výmeny a opotrebenie dielov
- mechanické poškodenia
Výmena tyčky stabilizátora
Tyčky stabilizátora nie je možné opraviť a vo väčšine prípadov sa menia staré tyčky za nové. Nakoľko cena nie je vysoká a výmenou za nové zaručíme maximálnu spoľahlivosť a bezpečnosť zavesenia kolies.
Tyčky stabilizátora je možné vymeniť aj svojpomocne, no k tejto výmene sú už potrebné určité zručnosti, znalosti a špeciálne náradie. Preto je najlepšie výmenu prenechať špecializovanému servisu, ktorý zároveň aj prekontroluje všetky prvky nápravy a vy budete mať istotu, že váš podvozok je bezpečný.
Čapy a tyčky riadenia – ich konštrukcia, poruchy a údržba
Čapy a tyčky riadenia majú veľký vplyv na bezpečnosť pasažierov vo vozidle. Patria do základnej časti riadenia. Zabezpečujú nielen ovládateľnosť vozidla, no tlmia aj nerovnosti a nárazy. Čap riadenia je našraubovaný na tyčke riadenia, ktorá je upevnená v prevodovke riadenia. Pri otočení volantom, prevodovka riadenia prevádza točivý pohyb do lineárneho a natočí kolesá želaným smerom. Pretože je prevodovka riadenia pevne spojená s karosériou a kolesá sú elastický zavesené, musia čapy riadenia svojou konštrukciou zaručiť úplnú voľnosť pohybu pri prejazde nerovnosťami na vozovke.
Konštrukcia a umiestnenie čapu a tyčky riadenia
Do riadenia sa zvyčajne šraubuje tyčka riadenia (tiež nazývaná, axiálne tiahlo riadenia), ktorá je krytá manžetou riadenia a na jej konci je našraubovaný čap riadenia. Ten je uchytený do tehlice, ktorá otáča kolesom v požadovanom smere. Výrobcovia uvádzajú životnosť týchto komponentov asi štyridsaťtisíc kilometrov. Určite však odporúčame pri prezúvaní pneumatík skontrolovať ich stav. Manžetu a riadenia čapu si vieme skontrolovať aj vizuálne. Nesmú byť popraskané alebo roztrhnuté. Tiež vieme preveriť či v uchytení nie je nadmerná vôľa. Výmena je pre laika zložitá a vykonáva sa pomocou špeciálneho náradia, prenechajte ju preto vždy špecializovanému servisu. Zaručíte tak maximálnu bezpečnosť po výmene. .
Tipy, ako predĺžiť životnosť čapov a tyčiek riadenia
- vozidlo nadmerne nezaťažujte
- pravidelne kontrolujte ich stav
- snažte sa vyhnúť rýchlym prejazdom cez nerovnosti
- vždy po výmene čapov a tyčiek nastavte geometriu vozidla
- poškodené čapy a tyčky riadenia vymieňajte vždy v pároch
Časté príznaky opotrebovaných čapov a tyčiek riadenia
- vôľa vo volante
- hlasné búchanie pri točení volantom
- škrípanie a klepanie pri prejazde nerovnosťami, pri prudkom zrýchlení alebo brzdení
- nie je možné vyrovnať kolesá
- vibrovanie volantu
- v zákrutách sa volantom točí príliš ťažko, alebo ľahko
- nerovnomerné opotrebovanie pneumatík
Príčiny opotrebovania čapov a tyčiek riadenia
- komponenty nízkej kvality
- zanedbanie výmeny
- do poškodených manžiet sa dostala vlhkosť a nečistoty
- deformácia príliš veľkou silou pri inštalácií
- agresívny prejazd cez nerovnosti
- časté jazdenie na nekvalitných vozovkách
Výmena čapov riadenia
Výmena čapov riadenia je jednoduchá no vyžaduje si určité skúsenosti. Vždy je potrebné povoliť veľkú maticu dvoma kľúčmi. Označiť si pokiaľ bola zatiahnutá aby sme ponechali správnu geometriu. (Vždy po výmene je potrebné geometriu nastaviť v špecializovanom servise) Následne vyrazíme čap z otoče z ktorého sme si predtým uvoľnili zaisťovaciu maticu. Na demontovanie čapov odporúčame použiť prípravok, prípadne sadu na demontáž guľových čapov, ktoré nájdete u nás v ponuke. Následne opačným postupom nahodíme nový čap.
Uvoľnenie čapu riadenia z tyčky riadenia
Stiahnutie čapu riadenia z otoče pomocou prípravku
Čap riadenia po výmene