Brzdenie motorom – v akom prípade ho využívať a kedy môže byť nebezpečné?
Aj napriek tomu, že brzdenie motorom so sebou prináša množstvo výhod, väčšina ľudí ho nepraktizuje.
Aj napriek tomu, že brzdenie motorom so sebou prináša množstvo výhod či už v oblasti šetrenia brzdových komponentov alebo zvýšenia
bezpečnosti samotnej posádky vozidla, väčšina ľudí ho nepraktizuje. Prečo? Podľa ich tvrdení totiž okrem spomínaných benefitov, má takýto spôsob spomaľovania vozidla aj svoje negatívne stránky, ktoré by mohli mať výrazný vplyv na životnosť komponentov motora. Je pravdou, že všetko pre so sebou nesie aj nejaké to proti. V akom prípade sa teda oplatí brzdiť pomocou motora a kedy to môže byť nebezpečné?
Čo je to brzdenie motorom?
Možno nie všetci tento pojem poznajú, preto si najskôr povedzme, čo to brzdenie motorom vlastne je a ako sa vykonáva. Jedná sa o postupné spomaľovanie vozidla bez úplného, alebo len s čiastočným používaním brzdového pedálu (napríklad pri prudkom klesaní). Dosiahneme ho podraďovaním na stále nižší prevodový stupeň bez pridávania plynu, kedy začne rýchlosť klesať pomocou sily motora. Ak máme byť konkrétnejší, po zatvorení škrtiacej klapky a zabránení prísunu vzduchu a dostatočného množstva paliva do motora vzniká podtlak, ktorý spomalí piesty.
Aké sú výhody brzdenia motorom?
Jednou z hlavných výhod je šetrenie brzdového systému vozidla. Nie len v bežnej premávke ale najmä pri prudkom klesaní, kedy často dochádza k prehrievaniu bŕzd. To môže viesť až k ich úplnému zlyhaniu a v tom najhoršom prípade až k požiaru. Tým sa dostávame k bezpečnosti. Tento spôsob spomaľovania vám dokáže rovnako pomôcť aj pri nepriaznivom počasí. Postupné podraďovanie na nižší prevodový stupeň spomaľuje vozidlo plynulejšie, preto v prípade poľadovice alebo jazde na snehu prináša omnoho menšie riziko šmyku.
Aké sú nevýhody brzdenia motorom?
O nevýhodách brzdenia motorom hovoria paradoxne najviac ľudia, ktorí nepoznajú jeho výhody. Tým nechceme povedať, že máte zo svojho auta vymontovať brzdový pedál a všetko bude odrazu lepšie. Aj túto praktiku treba vykonávať s mierou a rozmyslom. Čo však skeptikom najviac vadí je, že je na vytvorenie brzdnej sily využívaný práve motor. „Radšej dám za pár korún vymeniť brzdy, akoby som mal za niekoľkonásobne vyššiu sumu meniť motor, spojku aj prevodovku“ pretože tým tieto časti trpia. O tom či vyslovene trpia možno len polemizovať. Každopádne, pokiaľ na bežných cestách nepoužívate techniky okruhových jazdcov, nie je sa čoho obávať.
Brzdiť motorom alebo nie?
To, či budete v rámci svojich jázd používať brzdenie motorom alebo nie, je len na vás. Pokiaľ je to bežnou súčasťou vašich ciest a zaužívali ste si jeho využívanie viete, že nič vážne vášmu motoru nehrozí. Ak stojíte na opačnej strane barikády a ste zástancom jazdy šetrnej k vášmu motoru, nezabúdajte aspoň na fakt, že tento spôsob možno využiť ako núdzové brzdenie v prípade náhleho zlyhania brzdového systému alebo v inej núdzovej situácii.