Ako znížiť emisie na aute?

Meranie množstva emisií vychádzajúcich z výfukového potrubia vozidla je nočnou morou...

Meranie množstva emisií vychádzajúcich z výfukového potrubia vozidla je nočnou morou veľkej časti motoristov. Nemusia byť pritom ani vlastníkmi starých áut, nakoľko rôznym problémom sa nevyhýbajú ani vyššie ročníky. V takomto prípade sa vozidlo po emisnej kontrole stáva nevhodným pre premávku na pozemných komunikáciách a je potrebné problém vyriešiť a kontrolu absolvovať opäť. To znamená ďalšie finančné výdavky a stratený čas bez možnosti denne používať svoje auto. Ktoré sú najčastejšie dôvody zvýšených hodnôt škodlivých plynov a ako možno proti nim bojovať?

Usadeniny v motore:

Rôzne usadeniny v motore, ktoré vznikli prácou spaľovania vo veľkom vplývajú na množstvo emisií vypúšťaných do ovzdušia. Karbónové čiastočky v kombinácii s vysokou pracovnou teplotou motora neveštia nič dobré. Upchávajú dôležité časti motora, čo má negatívny vplyv taktiež na jeho chod, štartovanie aj spotrebu paliva. Jednou z často využívaných možností odstránenia takýchto nánosov je takzvaná dekarbonizácia motora. Vykonáva ju množstvo firiem a jej cena sa odvíja na základe typu motora a súčtu požadovaných služieb.


Spotreba motorového oleja

Častým problém s vysokými hodnotami emisií je spotreba oleja zväčša starších áut. Konkrétne sa jedná o rokmi opotrebené piestne krúžky, skrz ktoré sa motorový olej nechcene dostáva do spaľovacej komory. Spaľovanie motorového oleja sa prejavuje modro-čiernym dymom vychádzajúcim z výfukového potrubia. V takomto štádiu poškodenia je potrebné určiť si, či sa oplatí do konkrétneho vozidla investovať nemalú sumu za výmenu týchto komponentov, alebo je na čase sa s vozidlom nadobro rozlúčiť.

Zanesený / poškodený katalyzátor

Katalyzátor je súčasťou výfukového systému. Jeho hlavnou úlohou je redukovanie množstva škodlivých látok prechádzajúcich z motora do výfukového potrubia za pomoci chemickej reakcie. Poškodenie alebo zanesenie katalyzátoru možno spozorovať vďaka zvýšenej spotrebe paliva, ťažkému štartovaniu a v niektorých prípadoch tiež rozsvietením varovnej kontrolky na prístrojovej doske. Na životnosť tohto dielu najviac vplýva spôsob jazdy a dĺžka trás na ktoré je vozidlo využívané. Jeho priemerná životnosť je okolo 150 000 kilometrov no vplyvom zlých šoférskych návykov sa môže výrazne znížiť. Riešením zaneseného katalyzátora je jeho odborné vyčistenie, alebo úplná výmena.


Stav komponentov motora

Dobrý technický stav rozličných komponentov motora je základom udržania emisných hodnôt vo vyhovujúcich číslach. Akákoľvek príčina nekultivovaného chodu motora je takmer automatickou príčinou zvýšenej spotreby pohonných hmôt. Keďže sa v takomto prípade jedná o priamu úmeru, teda vyššia spotreba paliva sa rovná vyššej hodnote emisií, pred absolvovaním pravidelnej prehliadky na stanici technickej a emisnej kontroly je odporúčané vymeniť základné komponenty: vzduchový filter, palivový filter, zapaľovacie cievky a zbežnej kontrole môžete podrobiť aj funkčnosť ostatných dielov systému zapaľovania.


Poškodený výfuk

Množstvo motoristov si myslí, že pokiaľ je spaľovanie v poriadku, emisnú kontrolu môžu absolvovať aj s mierne poškodeným výfukom, ktorému sa povenujú v budúcnosti. Opak je však pravdou a akákoľvek netesnosť výfukového potrubia dokáže s nameranými hodnotami narobiť divy. Preto je potrebné podrobiť celý výfukový systém dôkladnej kontrole tesnosti a poškodené / deravé časti vymeniť vopred. V opačnom prípade budete musieť kontrolu takmer určite opakovať znovu

Autodielygafa.sk
Zdroj GAFA AUTO
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014