Ako odstrániť škrabance na aute? Tieto triky zaručene vylepšia vzhľad karosérie.
Pár jednoduchých trikov, ktorými možno škrabance úplne odstrániť, prípadne ich dostatočne ošetriť.
Škrabance na aute
Či už sa nám to páči alebo nie, karoséria nášho auta si toho za svoj život vytrpí viac ako dosť. Odhliadnuc od vonkajších vplyvov akými sú napríklad zmeny počasia, nadmerná vlhkosť, posypová soľ či rôzne iné prirodzené nástrahy, laku karosérie sa žiaľ nevyhýba ani mechanické poškodenie. Rôzne škrabance spôsobené nesprávnym parkovaním, odletujúcimi kamienkami z vozovky alebo dokonca neprajný sused so svojim kľúčom. Všetky takéto nežiadúce zásahy vplývajú nie len na vizuálnu stránku karosérie nášho auta, ale pokiaľ sa poškodenie nachádza na plechovej časti, môže tým dôjsť k výraznému zníženiu jej životnosti. Z tohto dôvodu je odporúčané venovať defektom karosérie včasnú pozornosť. Dnes vám ukážeme pár jednoduchých trikov, ktorými možno škrabance úplne odstrániť, prípadne ich dostatočne ošetriť.
Sú na karosérii škrabance?
Prídete k svojmu autu a parkovisku pred nákupným centrom a zbadáte, že na nárazníku sa objavil pozdrav od iného vozidla. Ešte pred tým, ako začnete menovať nadávky vo všetkých svetových jazykoch, skúste najskôr odhaliť rozsah spôsobeného poškodenia. Ukázalo sa totiž, že v množstve prípadov sa jedná len o povrchové „znečistenie“ dielu, ktoré je ľahko odstrániteľné bez väčšej námahy. Aj napriek tomu sa množstvo motoristov tohto kroku nepodujme a postupne sa so situáciou zmieri.
Škrabance na aute
Pred odhodlaním sa do opravy nášho štvorkolesového miláčika, musíme zistiť, či sa jedná o jemné / povrchové, alebo hlboké škrabance. Karoséria je chránená viacerými vrstvami a hĺbka poškodenia rozhoduje o najideálnejšej ceste pre záchranu ich celistvosti.
Jemné škrabance na aute.
Znie to síce až neuveriteľne, ale na jemné škrabance dokáže pomôcť množstvo vecí, ktoré máme roky uložené v garáži. Ako veľmi účinným sa na drobné povrchové poškodenie karosérie preukázal obyčajný mazací sprej WD-40. Aj keď to mnohým ľuďom môže prísť zvláštne, no po nanesení tohto voňavého zázraku na jemnú handričku a následnom pretieraní postihnutého miesta môžu škrabance úplne zmiznúť. Veľmi podobný, ba priam ešte lepší výsledok možno dosiahnuť použitím klasickej Tempo pasty. Zabúdať netreba ani na farebný vosk. Okrem toho že vytvára ďalšiu ochrannú vrstvu, dokáže vďaka farebnému odtieňu opticky odstrániť jemné škrabance na laku. V prípade, že ani jeden z trikov nezabral, poškodenie bude zrejme o niečo hlbšie. Vhodnejším krokom bude použitie obyčajného číreho laku, ktorý jemným štetcom alebo inou tenkou pomôckou nanesieme na škrabanec, čím ho „zalejeme“. Na podobnom princípe fungujú lakovacie fixky, ktoré okrem priehľadného laku môžu obsahovať tiež farbu, vďaka čomu možno zakryť aj hlbšie ryhy. Finálny vizuálny výsledok však aj tak závisí od rozsahu predošlého poškodenia.
Stredne hlboké škrabance na aute
Hrubšie poškodenie karosérie si vyžaduje použitie hrubšej sily. Jedným z vhodných riešení môže byť použitie pasty s brúsnymi časticami. Takýto renovátor laku je schopný si poradiť v domácich podmienkach aj s hlbokými ryhami. Jedná sa však už o radikálnejší zásah do ochrannej vrstvy vozidla, preto sa v každom prípade riaďte presným postupom od výrobcu. Riadiť sa ním treba aj v prípade voľby strojového leštenia. Hoci si vyžaduje o niečo vyššiu investíciu do prípravkov a materiálu a zopár hodín fyzickej práce, výsledok môže byť prekvapivý. Sada na strojové leštenie obsahuje čistiaci prostriedok na odstraňovanie zvyškov oleja a mastnoty, brúsnu pastu, leštiacu pastu a antihologramovú leštiacu pastu čím dokáže navrátiť vozidlu pôvodný vzhľad.
Hlboké škrabance na aute
Zostali aj po náročnom viac krokovom leštení na karosérii výrazné škrabance? S veľkou pravdepodobnosťou sa bude jednať o poškodenie, ktoré možno odstrániť už iba lokálnou opravou a prelakovaním. Ryhy zasahujúce do základnej farby či až do plechu vozidla sa stávajú vhodným miestom pre rýchly vznik korózie, preto je potrebné čím skôr zasiahnuť. Situácia si teda vyžaduje úplné vybrúsenie daného miesta, použitie základu a nanesenie tmelu. Následne je potrebné precíznym brúsením dosiahnuť pôvodný tvar a hladký povrch karosérie. Taktiež nezabúdame na použitie vhodných plničov pre zvýšenie odolnosti a elimináciu drobných nedokonalostí. Ak je povrch pripravený, môžeme sa pustiť do striekania farby zhodujúcej sa so zvyškom karosérie. Nakoniec doprajeme opravovanému miestu solídnu vrstvu vrchného laku a máme hotovo. Takýto typ opravy je časovo náročný, vyžaduje si značné city pre detail a hlavne jednotlivé vrstvy potrebujú správnu teplotu pre ich aplikáciu aj schnutie. Preto odporúčame vozidlo v prípade väčšieho poškodenia zveriť do rúk odborníkom.