9 znakov, podľa ktorých hneď spoznáš perfektné športové auto

Začnime definíciou, čo je to vlastne športové auto. Pre niekoho je znakom športového auta už len krídlo na kufri, pre iného sú najrelevantnejším ukazovateľom iné faktory, ako akcelerácia, výkon, obsah motora, či prevodovka.

So športovým autom je to ako s krásnou modelkou. Takmer každý muž sa rád pozrie, ale nie každý je ochotný mať ich doma. Športové auto i modelka sú totiž náročné na údržbu. Tentokrát sa pozrieme na niekoľko znakov, ktoré tvoria perfektné športové auto. Či už svoj športiak využívaš na skutočné pretekanie alebo na ňom počas víkendu beháš na kávičku, tieto aspekty by mal určite spĺňať.

 

  • Bod 0 - Čo je vlastne športové auto?

Začnime definíciou, čo je to vlastne športové auto. Pre niekoho je znakom športového auta už len krídlo na kufri, pre iného sú najrelevantnejším ukazovateľom iné faktory, ako akcelerácia, výkon, obsah motora, či prevodovka. Ak sa pozrieme trošku do histórie, termín športové auto je odvodený od športu a teda je primárne stvorené na súťaženie, či pretekanie. Pôvodne bol tento termín používaný len pre špeciálny druh áut, ktoré sa zúčastňovali (ne)oficiálnych automobilových pretekov.

Najväčší boom priniesla legendárna súťaž Grand Prix, kedy športové autá začali pretekať aj na normálnej cestnej komunikácii. Dnes už je ako športové auto zväčša vnímané také, ktoré je svojim motorom, konštrukciou a komponentami prispôsobené na vysokú rýchlosť.


  • Bod 1 - Charizma

Asi máloktorý chlapec, ktorý má rád autá, si doma na stenu lepil plagáty Kia Ceed, či Škoda Roomster. Športové autá v sebe majú rýchlosť, atraktivitu a obrovskú dávku jedinečnosti, ktorú mnohí nazývajú ako charizma.

Napríklad podľa relatívne známej stránky Grass Roots Motor Sport by charizmatické športové auto malo spĺňať dva základné body. Prvým z nich je, že by malo byť vhodné na súťaženie a to nielen dizajnom, ale aj motorizáciou a prevodom. Druhý point, že by malo jednoducho vzbudzovať vášeň, respektíve záujem. 


  • Bod 2 - 2 sedačky

Štyri sedačky v aute značia, že auto je aj praktické. To však nespĺňa parametre športového auta. Pravé športové auto by malo mať dve sedačky. (Nie Joži, ak vytiahneš zadné sedačky z tvojej Feldy 1.3, nespraví to z nej perfektné športové auto).

Skutočné športové autá, ktoré boli skonštruované a vytvorené ako športové, majú len dve sedačky. Jedna pre vodiča a druhá pre navigátora alebo mechanika. Všetko ostatné už je navyše, pretože ako hovoria základné pravidlá spoločnosti - traja sú už skupina. Auto s viac ako dvoma miestami na sedenie je už teda skupinové, praktické a nie originálna pretekárska mašina. Základným prvkom športového auta určite nie je praktickosť. 



  • Bod 3 - Zadný náhon

Diskutabilná téma, ale napríklad ja stále verím tomu, že tá najväčšia frajerina spočíva v tom vedieť v plnej rýchlosti ovládať a rezať zákruty v aute, ktoré má zadný náhon. Pohon predných kolies vznikol v prvom rade kvôli bezpečnosti a okrem toho zahŕňa aj ďalšie dva faktory. Je to totiž lacnejšie na výrobu a predný náhon tiež optimalizuje priestor pre pasažierov na zadných sedačkách. Všetky vyššie zmienené body sú v jasnom protiklade toho, čo má spĺňať perfektné športové auto. 


  • Bod 4 - Manuálna prevodovka

Áno, je možné, že o manuálnej prevodovke budeme už za pár rokov len rozprávať svojim vnúčatám, ako keď dnešní dedkovia spomínajú na to ako sa nakopával napríklad legendárny rumunský Olcit. Športové auto by ale malo mať vždy manuálnu prevodovku. Minimálne preto, lebo automat, nech ja akokoľvek nastavený, nikdy nečíta (aspoň zatiaľ) šoférove myšlienky a vodič sám presne vie, kedy potrebuje preradiť, podradiť atď. 


  • Bod 5 - Ľahká váha

Je to o fyzike. Tzv. mŕtva váha sťažuje autu akceleráciu, výkon motora, ale aj schopnosti auta jazdiť v zákrutách. Hoci sa niektorí budú biť do pŕs, že to nie je pravda, choď sa spýtať svojho fyzikára alebo fyzikárky zo základnej školy, aký veľký rozdiel odstredivej sily je medzi telesom s váhou 1,5 tony a jednotonovým. Colin Champan, zakladateľ Lotusu, mal pre kvalitné športové auto jasné odporúčanie - Zjednodušte auto, potom pridajte ľahkosť. Len uvádzame do záznamu, že britská firma Lotus sa preslávila výrobou kvalitných a extrémne ľahkých športových a pretekárskych áut. Práve odľahčenie a jednoduchosť spôsobuje ľahšiu ovládateľnosť auta a lepší prejazd zákrutami. V tomto bode hrá veľkú rolu taktiež rozloženie hmotnosti na prednej a zadnej náprave. 


  • Bod 6 - Dizajn

Perfektné športové auto by malo spĺňať mnohé parametre, ktoré sú uvedené vyššie, ale neoddeliteľnou súčasťou je bez pochýb aj dizajn.

Ako správny kuchár vie, že jedlo musí nielen dobre chutiť, ale aj krásne vyzerať, rovnako tak to pochopili už aj výrobcovia áut. Aby bolo športové auto žiadané a obdivované davmi, musí okrem funkčnosti a rýchlosti oplývať aj vonkajšou krásou. Väčšina automobiliek sa pri predstavovaní svojich športových modelov už roky riadi starým známym heslom - Esse quam videri, čo znamená - Byť videný. 


Photo by Baron on Unsplash


  • Bod 7 - Podvozok

Kamarát mi často hovorieval, že na ženách má rád vnútornú krásu. S tým sa nedá nesúhlasiť a rovnako tak je to aj pri športových autách. Niektorí veria, že srdcom každého automobilu je motor, o čom sa dohadovať nemusíme. V skutočnosti sú ale všetky komponenty auta upevňované práve na podvozku.

Perfektné športové auto bez perfektného športového podvozku? Ako hovorí slávne slovenské meme - Hm, to mi nevychádza.

V tejto súvislosti mi napadla firma D2 Racing, ktorá má dokonca vlastný pretekársky tím, na základe ktorého vyrába športové podvozky. Tie si získavajú čoraz väčšiu popularitu a dovolím si tvrdiť, že zaslúžene.

Mimochodom, rozšírili sme sortiment o športové podvozky svetovej značky D2 Racing. Odporúčam ti nájsť si čas a pozrieť si ich. 



  • Bod 8 - Športové autá by nemali mať strechu

S týmto názorom sa stotožní možno len 50 percent motoristov, ale existuje veľká skupina ľudí, pre ktorú perfektné športové auto nikdy nebude také, ktoré má privarenú strechu. Roadster či kabriolety dávajú (nielen) športovým autám istý nezameniteľný charakter a pre mnohých je aj práve absencia strechy jedným z faktorov, ako spoznať naozaj perfektné športové auto. 


  • Bod 9 - Správny krútiaci moment

Krútiaci moment, alebo ako hovorí náš Diváň "kruťák", je faktor, ktorý je možno o mnoho dôležitejší, než maximálna rýchlosť či obsah motora. Práve krútiaci moment totiž určuje, v akom tempe všetky tie " kone pod kapotou dokážu závodiť". 


Na záver otázka pre publikum:

Môžeme sa teda všetci zhodnúť na tom, že športové auto je ľahký kabriolet s pohonom zadných kolies, dvojsedadlový, manuál, so skvelou ovládateľnosťou, pekným vzhľadom, športovým podvozkom, citlivým motorom a potenciálom pre cestné preteky?

Ako hovoria Američania - nesúhlasíš? Change my mind (zmeň môj názor).



Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014