Ich poškodenie alebo opotrebovanie môže spôsobiť slabú priľnavosť kolies k vozovke, čo má za následok zlú ovládateľnosť vozidla hlavne v kritických situáciách.
Tiež majú bezprostredný vplyv na komfort jazdy. Pretože sú zodpovedné za tlmenie všetkých nárazov z nerovností na vozovke.
Základné typy a konštrukcia tlmičov
Podľa výplne:
- Plynové tlmiče – v obale tlmiča je okrem hydraulického oleja aj plyn (dusík), ktorý zabraňuje peneniu oleja, preto, že udržuje olej pod tlakom a tým zvyšuje jeho účinnosť. Pomocou plynových tlmičov je možné podvozok presne nastaviť. Plynový tlmič je drahší, ale komfortnejší a mäkší .
- Olejové tlmiče – pracovná kvapalina v tlmiči je hydraulický olej. Je najbežnejšie používaný, má jednoduchú konštrukciu a je lacnejší, nevýhody śú nižší komfort jazdy a tvrdšie správanie
Podľa konštrukcie:
- Teleskopický dvojplášťový tlmič – vo valci naplnenom kvapalinou (hydraulický olej) má piest a ventily. Pri pohybe piestu sa kvapalina pretláča z jednej časti do druhej a tým vzniká hydraulický odpor. Medzi vonkajším a pracovným plášťom je vyrovnávací priestor naplnený kvapalinou. Tento priestor slúži k vyrovnaniu rozdielu pracovného priestoru, ktorý sa pri pohybe piestu pomaly zmenšuje. Prebytočná kvapalina je vytláčaná pri zasúvani piestu cez vyrovnávací ventil a je tlačená spať do pracovného priestoru. Výhoda dvojplášťových tlmičov je vyššia životnosť.
- Teleskopický jednoplášťový tlmič – na rozdiel od dvojplášťového tlmiča nemá vyrovnávací priestor medzi plášťami. Na vyrovnávanie rozdielu objemu pracovného priestoru a kvapaliny slúži objem stlačeného plynu priamo v priestore tlmiča. Hlavné výhody jednoplášťového tlmiča sú: efektívnejšie chladenie pracovného priestoru, nižší pracovný tlak kvapaliny, odolnosť voči zmenám teplôt, keď sa vozidlo nepoužíva. Jeho nevýhoda je menšia tesnosť a nižšia životnosť.
- Pákový tlmič – ide o starý typ tlmiča používaný vo veteránoch alebo na starých nákladných vozidlách.
Podľa pôsobenia síl:
- Jednočinné tlmiče – tlmia kmitanie len v jednom smere
- Dvojčinné tlmiče – tlmia kmity v oboch smeroch pohybu piestnice
Tipy pre správnu prevádzku tlmičov
Aj pri tlmičoch platí, že ich životnosť vieme predĺžiť štýlom a prispôsobením jazdy k vozovke. Vždy je potrebné brať do úvahy rýchlosť prejazdu cez nerovnosti a hrbole.
Tlmiče je dobré vždy skontrolovať každých dvadsaťtisíc kilometrov.
Ich správnu funkčnosť vieme laicky otestovať tak, že auto zatlačíme silno smerom k zemi a ak sa kývavý pohyb vráti viac krát tak je tlmič poškodený. Najpresnejšiu diagnostiku vám vedia vykonať priamo v odbornom servise.
Tlmiče meníme vždy v pároch, nikdy nie samostatne, pretože nový tlmič má lepší výkon, ako starý a tlmiace vlastnosti nebudú rovnaké ani stabilita vozidla.
Ako sa správajú chybné tlmiče vo vozidle
Poškodenie či chyby tlmičov sa prejavujú postupne a nie je možné ich hneď postrehnúť.
Jazda na poškodených tlmičoch je nebezpečná a ohrozuje nielen posádku vozidla, ale aj účastníkov cestnej premávky, pretože auto sa môže jednoducho dostať do šmyku, horšie čelí nárazovému vetru a nevie sa vyrovnať s aquaplaningom.
Poruchy tlmičov sa môžu prejavovať nasledovne:
- v zákrutách sa automobil neprimerane nakláňa
- pri brzdení sa predná časť nakláňa dopredu
- na tlmičoch je vidno potečený olej (často sa to stáva pri preťažení vozidla)
- opotrebenie pneumatík je nerovnomerné
- pri prejazde cez nerovnosti sa do kabíny prenášajú vibrácie
- znížený účinok ABS
- výrazné opotrebenie ložísk kolies, zavesenia a pružín
- dlhá brzdná dráha a riziko aquaplaningu
- vytečenie oleja na tele tlmiča, v takom prípade je nutné ho hneď vymeniť
Príčiny opotrebovania tlmičov
- neskorá výmena tlmičov
- nárazový pokles teplôt
- časté jazdenie po zlých cestách
- poškodené prachovky, cez ktoré sa dostali nečistoty na piestnicu
- nesprávna/neodborná montáž
- časté nadmerné preťažovanie vozidla
Výmena tlmiča
Tlmiče sú diely, ktoré nie je možné rozoberať a opravovať. V prípade poruchy sa mení celý tlmič. Ak sa poškodí jeden tlmič vždy je potrebné vymeniť oba na osi. Výmena nie je jednoduchá pre laika a vyžaduje si odborné znalosti a náradie.