Tlmiče pruženia

Význam tlmičov pruženia spočíva pri zvýšení bezpečnosti a zaistenie stability vozidla počas jazdy.

Ich poškodenie alebo opotrebovanie môže spôsobiť slabú priľnavosť kolies k vozovke, čo má za následok zlú ovládateľnosť vozidla hlavne v kritických situáciách.

Tiež majú bezprostredný vplyv na komfort jazdy. Pretože sú zodpovedné za tlmenie všetkých nárazov z nerovností na vozovke. 

Základné typy a konštrukcia tlmičov 

Podľa výplne:

  • Plynové tlmiče – v obale tlmiča je okrem hydraulického oleja aj plyn (dusík), ktorý zabraňuje peneniu oleja, preto, že udržuje olej pod tlakom a tým zvyšuje jeho účinnosť. Pomocou plynových tlmičov je možné podvozok presne nastaviť. Plynový tlmič je drahší, ale komfortnejší a mäkší .
  • Olejové tlmiče – pracovná kvapalina v tlmiči je hydraulický olej. Je najbežnejšie používaný, má jednoduchú konštrukciu a je lacnejší, nevýhody śú nižší komfort jazdy a tvrdšie správanie 

Podľa konštrukcie:

  • Teleskopický dvojplášťový tlmič – vo valci naplnenom kvapalinou (hydraulický olej) má piest a ventily. Pri pohybe piestu sa kvapalina pretláča z jednej časti do druhej a tým vzniká hydraulický odpor. Medzi vonkajším a pracovným plášťom je vyrovnávací priestor naplnený kvapalinou. Tento priestor slúži k vyrovnaniu rozdielu pracovného priestoru, ktorý sa pri pohybe piestu pomaly zmenšuje. Prebytočná kvapalina je vytláčaná pri zasúvani piestu cez vyrovnávací ventil a je tlačená spať do pracovného priestoru. Výhoda dvojplášťových tlmičov je vyššia životnosť.
  • Teleskopický jednoplášťový tlmič – na rozdiel od dvojplášťového tlmiča nemá vyrovnávací priestor medzi plášťami. Na vyrovnávanie rozdielu objemu pracovného priestoru a kvapaliny slúži objem stlačeného plynu priamo v priestore tlmiča. Hlavné výhody jednoplášťového tlmiča sú: efektívnejšie chladenie pracovného priestoru, nižší pracovný tlak kvapaliny, odolnosť voči zmenám teplôt, keď sa vozidlo nepoužíva. Jeho nevýhoda je menšia tesnosť a nižšia životnosť.
  • Pákový tlmič – ide o starý typ tlmiča používaný vo veteránoch alebo na starých nákladných vozidlách. 

Podľa pôsobenia síl:

  • Jednočinné tlmiče – tlmia kmitanie len v jednom smere
  • Dvojčinné tlmiče – tlmia kmity v oboch smeroch pohybu piestnice

Tipy pre správnu prevádzku tlmičov

Aj pri tlmičoch platí, že ich životnosť vieme predĺžiť štýlom a prispôsobením jazdy k vozovke. Vždy je potrebné brať do úvahy rýchlosť prejazdu cez nerovnosti a hrbole. 

Tlmiče je dobré vždy skontrolovať každých dvadsaťtisíc kilometrov. 

Ich správnu funkčnosť vieme laicky otestovať tak, že auto zatlačíme silno smerom k zemi a ak sa kývavý pohyb vráti viac krát tak je tlmič poškodený. Najpresnejšiu diagnostiku vám vedia vykonať priamo v odbornom servise. 

Tlmiče meníme vždy v pároch, nikdy nie samostatne, pretože nový tlmič má lepší výkon, ako starý a tlmiace vlastnosti nebudú rovnaké ani stabilita vozidla. 

Ako sa správajú chybné tlmiče vo vozidle

Poškodenie či chyby tlmičov sa prejavujú postupne a nie je možné ich hneď postrehnúť.

Jazda na poškodených tlmičoch je nebezpečná a ohrozuje nielen posádku vozidla, ale aj účastníkov cestnej premávky, pretože auto sa môže jednoducho dostať do šmyku, horšie čelí nárazovému vetru a nevie sa vyrovnať s aquaplaningom.

Poruchy tlmičov sa môžu prejavovať nasledovne: 

  • v zákrutách sa automobil neprimerane nakláňa
  • pri brzdení sa predná časť nakláňa dopredu
  • na tlmičoch je vidno potečený olej (často sa to stáva pri preťažení vozidla) 
  • opotrebenie pneumatík je nerovnomerné
  • pri prejazde cez nerovnosti sa do kabíny prenášajú vibrácie
  • znížený účinok ABS
  • výrazné opotrebenie ložísk kolies, zavesenia a pružín
  • dlhá brzdná dráha a riziko aquaplaningu
  • vytečenie oleja na tele tlmiča, v takom prípade je nutné ho hneď vymeniť 

Príčiny opotrebovania tlmičov

  • neskorá výmena tlmičov
  • nárazový pokles teplôt
  • časté jazdenie po zlých cestách
  • poškodené prachovky, cez ktoré sa dostali nečistoty na piestnicu
  • nesprávna/neodborná montáž
  • časté nadmerné preťažovanie vozidla

Výmena tlmiča

Tlmiče sú diely, ktoré nie je možné rozoberať a opravovať. V prípade poruchy sa mení celý tlmič. Ak sa poškodí jeden tlmič vždy je potrebné vymeniť oba na osi. Výmena nie je jednoduchá pre laika a vyžaduje si odborné znalosti a náradie.

top značky

Najpredávanejšie

Pokiaľ nemáte vybraný model a motorizáciu vozidla, tieto diely nemusia byť pre vaše auto vhodné

Zľava až 5%
pre registrovaných zákazníkov
Doprava zdarma
pri nákupe nad
Darček k objednávke
pri nákupe nad
Rýchle doručenie
Ak je tovar na sklade
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014