Brzdové kotúče

Nielen platničky ale aj brzdové kotúče môžeme zaradiť medzi jeden z najdôležitejších prvkov bezpečnosti vo vozidle

pretože slúžia na okamžité zastavenie prípadne spomalenia vozidla čím chránia jeho posádku. Preto je veľmi dôležitá starostlivosť o brzdové kotúče, ich pravidelná kontrola a v prípade potreby aj ich výmena. 


Brzdové kotúče majú rôzne rozmery, a platí pravidlo, že čím má kotúč väčší priemer tým je aj väčší brzdový moment. Brzdový moment je výsledok súčinu trecích síl v brzdách a vzdialenosti ich pôsobiska od osi otáčania kolesa.

Tipy brzdových kotúčov

Podľa materiálu delíme brzdové kotúče na:

  • Keramické brzdové kotúče
  • Karbónové brzdové kotúče
  • Liatinové brzdové kotúče
  • Oceľové brzdové kotúče 

Podľa chladenia delíme brzdové kotúče na:

  • Vetrané brzdové kotúče. 
  • Nevetrané brzdové kotúče. Plné disky bez rebrovania s menšou hrúbkou.

Vetrané brzdové kotúče

Vetrané brzdové kotúče sú širšie a skladajú sa z dvoch brzdných plôch s viditeľným vnútorným rebrovaním pre efektívnejšie chladenie. Tieto brzdové kotúče sú používane hlavne na prednej náprave a u výkonnejších vozidiel.

Nevetrané brzdové kotúče

Nevetrané brzdové kotúče sú plné disky bez rebrovania a teda neumožňujú chladenie. Tieto brzdové kotúče sú tenšie. A používajú sa na zadnej náprave, prípadne na prednej náprave pre menej výkonné vozidlá.

Podľa typu vŕtania delíme brzdové kotúče na

  • drážkované, s hlbšími nepriechodnými otvormi. Výhodou je dlhšia životnosť.
  • dierované. Majú nižšiu životnosť no výborne odvádzajú teplo.

Podľa povrchovej úpravy delíme brzdové kotúče na

  • bez povrchovej úpravy
  • lakované ( brzdový kotúč je nastriekaný ochranným lakom proti korózií)
  • potiahnuté ( brzdový kotúč je nastriekaný ochranným strieborným náterom na báze vody a zinku proti korózii )

Ako sa opotrebovávajú brzdové kotúče

Brzdové kotúče majú výrazne dlhšiu životnosť ako platničky v pomere je to asi 1:3.

Minimálnu hrúbku kotúča väčšinou uvádza priamo výrobca a neodporúča sa ju prekročiť. 

Kotúče vždy meníme v pároch, aby sme vyvážili záťaž pri brzdení. 

Pri agresívnej jazde typu brzda plyn sa kotúče skôr a rýchlejšie opotrebujú a hrozí aj ich prehriatie a následné zvlnenie. 

Prehriate kotúče vieme odhaliť jednoducho už vizuálne pohľadom. Po priehratí majú viditeľné oranžové sfarbenie, ktoré po ochladení ostáva ako fialový odtieň. Takto zafarbené kotúče sú signálom pre návštevu servis a prípadnú výmenu. 

Opotrebované kotúče môžu mať taktiež viditeľné trhliny na povrchu, prípadne nerovnomerné odery po obvode.

Náznaky opotrebovaných brzdových kotúčov

  • vozidlo pri brzdení citeľne ťahá do strany 
  • počas brzdenia počuť pískanie a trenie kovu o kov
  • po stlačení brzdového pedála cítiť vibrovanie
  • slabý brzdný účinok
  • miznúca brzdová kvapalina

Ako predĺžiť životnosť brzdových kotúčov

Priemerná životnosť brzdového kotúča je cca tridsať až štyridsaťtisíc kilometrov, vieme ju predĺžiť nielen kvalitnými materiálmi, z ktorých sú vyrobené, ale aj spôsobom jazdy napr. brzdenie motorom pri jazde z kopca alebo predvídaním, a teda nie náhlym agresívnym brzdením.

top značky

Najpredávanejšie

Pokiaľ nemáte vybraný model a motorizáciu vozidla, tieto diely nemusia byť pre vaše auto vhodné

Zľava až 5%
pre registrovaných zákazníkov
Doprava zdarma
pri nákupe nad
Darček k objednávke
pri nákupe nad
Rýchle doručenie
Ak je tovar na sklade
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014