Nielen platničky ale aj brzdové kotúče môžeme zaradiť medzi jeden z najdôležitejších prvkov bezpečnosti vo vozidle
pretože slúžia na okamžité zastavenie prípadne spomalenia vozidla čím chránia jeho posádku. Preto je veľmi dôležitá starostlivosť o brzdové kotúče, ich pravidelná kontrola a v prípade potreby aj ich výmena.
Brzdové kotúče majú rôzne rozmery, a platí pravidlo, že čím má kotúč väčší priemer tým je aj väčší brzdový moment. Brzdový moment je výsledok súčinu trecích síl v brzdách a vzdialenosti ich pôsobiska od osi otáčania kolesa.
Vetrané brzdové kotúče sú širšie a skladajú sa z dvoch brzdných plôch s viditeľným vnútorným rebrovaním pre efektívnejšie chladenie. Tieto brzdové kotúče sú používane hlavne na prednej náprave a u výkonnejších vozidiel.
Nevetrané brzdové kotúče sú plné disky bez rebrovania a teda neumožňujú chladenie. Tieto brzdové kotúče sú tenšie. A používajú sa na zadnej náprave, prípadne na prednej náprave pre menej výkonné vozidlá.
Brzdové kotúče majú výrazne dlhšiu životnosť ako platničky v pomere je to asi 1:3.
Minimálnu hrúbku kotúča väčšinou uvádza priamo výrobca a neodporúča sa ju prekročiť.
Kotúče vždy meníme v pároch, aby sme vyvážili záťaž pri brzdení.
Pri agresívnej jazde typu brzda plyn sa kotúče skôr a rýchlejšie opotrebujú a hrozí aj ich prehriatie a následné zvlnenie.
Prehriate kotúče vieme odhaliť jednoducho už vizuálne pohľadom. Po priehratí majú viditeľné oranžové sfarbenie, ktoré po ochladení ostáva ako fialový odtieň. Takto zafarbené kotúče sú signálom pre návštevu servis a prípadnú výmenu.
Opotrebované kotúče môžu mať taktiež viditeľné trhliny na povrchu, prípadne nerovnomerné odery po obvode.
Priemerná životnosť brzdového kotúča je cca tridsať až štyridsaťtisíc kilometrov, vieme ju predĺžiť nielen kvalitnými materiálmi, z ktorých sú vyrobené, ale aj spôsobom jazdy napr. brzdenie motorom pri jazde z kopca alebo predvídaním, a teda nie náhlym agresívnym brzdením.
Pokiaľ nemáte vybraný model a motorizáciu vozidla, tieto diely nemusia byť pre vaše auto vhodné