Toyota Supra – sen každého autičkára
Pod kapotou, ako bolo už zvykom, ukrývala...
Toyota Supra patrí medzi ikonické Japonské klasiky. Prvú generáciu začala vyrábať automobilka Toyota Motor Corporation už v roku 1979. Základný dizajn novej série bol odvodený od úspešného modelu Celica a kvôli ich podobnosti si ľudia často tieto dva modely medzi sebou mýlili. Úspech radu Supra na seba nenechal dlho čakať a aj vďaka používaniu výkonných šesťvalcových motorov výroba časom dospela až ku štvrtej generácii, ktorá sa stala najobľúbenejšou.
Toyota Supra Mark IV
Výroba štvrtého radu legendárnej Supry bola spustená v decembri 1992. Išlo však len o prvých dvadsať skúšobných kusov a oficiálna masová výroba sa začala v apríli 1993. Pôvodné hranaté karosérie boli nahradené oblou, aerodynamickou verziou. Pod kapotou, ako bolo už zvykom, ukrývala radový šesťvalec v dvoch verziách:
· atmosférický Toyota 2JZ-GE s výkonom 163 kW/223 konských síl
· dvoma turbodúchadlami prepĺňaný 2JZ-GTE s výkonom 206 kW/280 konských síl
Tieto motory však boli určené len pre japonské verzie. Exportné modely mali menšie turbodúchadlá s oceľovými lopatkami a väčšie palivové vstrekovače. Týmito úprava motor dosahoval výkon 320 konských síl, čo dokázalo Supru priam vystreliť z 0 na 100 km/h za približne 5 sekúnd. Preplňované verzie boli testované do rýchlosti 270km/h, no v Japonsku boli obmedzené na maximálnu rýchlosť 180km/h a exportné modely na 250km/h. Úspešný model Supra bol vyrábaný až do roku 2002, kedy bola jeho výroba ukončená kvôli obmedzujúcim emisným štandardom. Vozidlo však bolo preslávené prostredníctvom niekoľkých filmov či video hier a dodnes patrí k najvyhľadávanejším modelom. Dizajn, jazdné vlastnosti a kvalitná konštrukcia motora – to sú vlastnosti, ktoré úpravcom umožňujú Supru modifikovať na extrémne výkonné vozidlo s výkonom cez 1000 konských síl, či využiť prenos vysokého výkonu na zadné kolesá pre závody v drifte.