Spoznajte poruchu podľa farby dymu z výfuku
čím je modrý dym hustejší, tým viac oleja motor požiera...
BIELY DYM:
Biely dym z výfuku je jedným z prirodzených javov v zimných mesiacoch. V podstate ide len o vodnú paru a teda vlhkosť, ktorá je vyparovaná z výfukového potrubia po naštartovaní. Na druhej strane však môže ísť aj o závažný problém. Pokiaľ sa z výfuku valí biely dym aj po dosiahnutí prevádzkovej teploty motora, prípadne v období keď nie je vonku nízka teplota, je to príznakom spaľovania vody / chladiacej kvapaliny motorom. To môže byť zapríčinené:
· Poškodeným tesnením hlavy valcov
· Prasknutou hlavou valcov
· Prasknutým blokom valcov
ČIERNY DYM:
V prípade spozorovania čierneho dymu je zrejmé, že motor z nejakého dôvodu spaľuje bohatú zmes. Väčšinou ide len o banálnu závadu ako zanesený vzduchový filter, chybnú váhu vzduchu či chybný snímač plniaceho tlaku. V horšom prípade však môže byť na vine lambda sonda, zanesené vstrekovače alebo chybná regulácia turbodúchadla. Takáto bohatá zmes krátkodobo motoru neuškodí, no dlhodobé zanedbávanie problému vedie k nadmernému usádzaniu karbónových častíc.
MODRÝ DYM:
Modrý dym je znakom spaľovania motorového oleja. Tu platí, čím je modrý dym hustejší, tým viac oleja motor požiera. Najčastejšie sa tento problém vyskytuje pri vozidlách s vysokým nájazdom kilometrov, kedy sú piestne krúžky a tesnenia ventilov vekom opotrebované. Pokiaľ však vozidlo začalo z ničoho nič dymiť a predtým olej vôbec nespotrebovávalo, môže to byť oveľa závažnejší problém spôsobený prasknutím valca.