Plameň z výfuku – čo spôsobuje tento jav?
Dlhodobé používanie oboch metód poškodzuje...
Pravdepodobne každý z nás mal možnosť zahliadnuť plamene šľahajúce z výfukového potrubia. Či už na okruhoch kde pretekali superšportové vozidlá alebo na tuningových zrazoch kde sa streľbou z výfuku bavia aj majitelia menej výkonných vozidiel. Čím je tento jav spôsobený a na aké kategórie ho rozdeľujeme? Pri štandardných sériových vozidlách je tento jav jednoznačne nežiadúci a poukazuje na chybu v spaľovacom procese.
BACK-FIRE
Ako už názov napovedá, ide o späté zapálenie zmesi, ku ktorej však nedochádza v zapaľovacom priestore ani vo výfuku, ale priamo v sacom potrubí. K tomuto javu prichádza, že zapaľovacia sviečka zapáli zmes ešte pred uzatvorením sacieho ventilu. Spätné zapaľovanie je však využívane skôr pri agregátoch vybavených karburátorom.
AFTER-FIRE
Opačný efekt označovaný ako after fire je považovaný za takzvané „skutočné strieľanie do výfuku“. Opäť ide o rozladené časovanie, ktoré však zapaľuje zmes vo výfukovom potrubí. Príčinou tohto javu však môže byť aj bohatá zmes, ktorá v spaľovacom priestore nie je celkom spálená, isté množstvo paliva sa dostane do výfukového potrubia a teplota okolitých komponentov zapríčiní jeho zapálenie.
Všetko má však svoje hranice a treba mať na pamäti že dlhodobé používanie oboch metód zapálenia paliva mimo spaľovacieho priestoru poškodzuje motor, výfuk aj turbodúchadlo.