Kotúčové brzdy a ich výhody
Pri modernejších vozidlách sú platničky vybavené aj
Kotúčové brzdy sú dnes jedným z najpoužívanejších brzdových systémov v automobiloch, ale taktiež na motorkách či vlakoch. Oproti klasickým bubnovým brzdám sú spoľahlivejšie, účinnejšie a konštrukčne jednoduchšie na opravu a výmenu. Ich nevýhodou je nižšia ochrana voči nečistotám a o niečo vyššia nákupná cena. Práve kvôli ich cene sú na lacnejších vozidlách využívané len na prednej náprave a zadnú nápravu brzdia bubny.
Kotúčová brzda nadobúda účinok stlačením brzdového pedálu, ktorý vytvára tlak brzdovej kvapaliny v hadičkách. Tento tlak pôsobí na brzdový piest, ktorý pritláča platničky ku kotúču. Tým vzniká trenie, alebo tiež brzdná sila, ktorá nám umožňuje vozidlo spomaliť / zastaviť. Kotúčová brzda sa skladá z týchto základných komponentov:
Kotúč:
Je spojený s kolesom pomocou skrutiek a teda otáča sa zároveň s ním. Vyrába sa z kovu, temperovanej liatiny alebo iných materiálov, ktoré sú odolné voči vysokému tepelnému a mechanickému namáhaniu. Pri športových vozidlách to môže byť taktiež keramický kotúč. Tvar kotúča môže byť rôzny: od jednoduchého plného až po duté, drážkované či dierkované pre lepšie prúdenie vzduchu a teda lepšie chladenie.
Strmeň:
Slúži na uloženie brzdových platničiek a brzdového piestu.
· pevný: má piesty z oboch strán brzdového kotúča
· plávajúci (pohyblivý) – má piest umiestnený len na jednej strane kotúča
Piest
Je uložený v brzdovom strmeni, stláčaní brzdovou kvapalinou. Práve piest vyvíja tlak na platničky pri brzdení. Pre športové vozidlá sú často krát využívané dvoj, štvor alebo viac piestové prevedenia bŕzd.
Platničky
Majú za úlohu z oboch strán zovierať brzdový kotúč. Sú konštruované tak, aby medzi nimi a kotúčom vznikalo čo najväčšie trenie potrebné ku zastaveniu vozidla. Pri modernejších vozidlách sú platničky vybavené aj senzorom opotrebenia, ktorý upovedomí šoféra o ich potrebnej výmene.
Brzdové komponenty sú samozrejmosťou v našom sortimente. Vyhľadajte si napríklad brzdové kotúče výberom vozidla: