Katalyzátor – ako táto súčiastka funguje?

V prípade poškodenia katalyzátora možno spozorovať...


Katalyzátor je nedeliteľnou súčasťou výfukového systému. Tento komponent môže byť umiestnený samostatne alebo môže tvoriť jeden kus s iným komponentom systému (napríklad zvody). Jeho úlohou je za pomoci chemickej reakcie znižovať množstvo škodlivých látok, ktoré sa nachádzajú vo výfukových plynoch a to:


·       Oxidáciou CA a nespálených uhľovodíkov

·       Redukciou NOx



Katalyzátor obsahuje viaceré vzácne kovy, ako napríklad paládium, ródium či platinu. Dokopy tvoria takzvanú katalyckú vrstvu, ktorá je nanesená na kovový materiál v tvare akéhosi sita alebo včelieho plastu. Pri prevádzkovej teplote 300 až 800 stupňov katalytická vrstva umožňuje spomínané chemické reakcie. Podľa reakcií vznikajúcich v katalyzátore ich rozdeľujeme na:


·       Trojčinný – Vytvára tri reakcie: oxidáciu CO, oxidáciu nespálených uhľovodíkov a redukciu NOx

·       Redukčný – Znižuje NOx pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva

·       Oxidačný – Používa sa pri motoroch so spaľovaním bohatej zmesi. Redukuje CHx a CO – pri vysokej teplote spaľuje pevné častice.



Ďalším rozdelením je materiál, z ktorého je komponent vyrobený:


·       Kovový katalyzátor – jeho vložka je odolnejšia voči mechanickému poškodeniu, či poškodeniu vplyvom nesprávneho chodu motora.

·       Keramický katalyzátor – je menej odolný voči mechanickým poškodenia, jeho cena je však nižšia.


V prípade poškodenia katalyzátora možno spozorovať vyššiu spotrebu paliva, zápach počas štartovania motora, problém s naštartovaním motora a samozrejme svietiacu kontrolku na prístrojovej doske, ktorá signalizuje problém.



Aj v našej ponuke nájdete katalyzátory a to univerzálne TU alebo sériové / štandardné a to výberom vozidla pomocou jednoduchého filtra:

Autodielygafa.sk
Zdroj Autodielygafa.sk
Publikované Autodielygafa.sk
Zdieľať na Facebooku
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014