Homokinetický kĺb a jeho funkcia
K správnej funkčnosti kĺbu je potrebné zabezpečiť...
Homokinetický kĺb je určený na prenos otáčok hriadeľom v rôznych uhloch, pri zachovaní konštrukčnej rýchlosti. Používa sa na hnacej náprave, a tiež na nápravách s nezávislým zavesením kolies. K správnej funkčnosti kĺbu je potrebné zabezpečiť jeho dostatočné mazanie a obrániť ho pred nečistotami z vonkajšieho prostredia. Na to slúži manžeta, ktorá tiež chráni kĺb pred vlhkosťou. V prípade jej poškodenia je potrebné neodkladne manžetu vymeniť, v opačnom prípade hrozí poškodenie samotného kĺbu. To sa môže prejavovať hlasným búchaním a praskaním pri otáčaní volantom, čo postupne vedie až k úplnému rozpadu kĺbu.
Homokinetické kĺby poznáme:
Zdvojený kardanový kĺb – Ide o najjednoduchší homokinetický kĺb. Dokáže preniesť veľké množstvo krútiaceho momentu a využíva sa najmä v nákladných vozidlách.
Guličkový kĺb – Je momentálne najvyužívanejší v osobných automobiloch na prednej náprave. Jeho výhodou sú hlavne rozmery a veľký uhol medzi hnaným a hnacím hriadeľom.
Tripoidný klb – Používa sa najmä ako vnútorný kĺb poloos. Jeho výhodou je menší uhol a možnosť pohybu v ose unášača.
Samozrejmosťou nášho sortimentu sú aj homokinetické kĺby. Vyskúšajte zvoliť vozidlo a zistite potrebné informácie: