Aká je funkcia zotrvačníka v motore?
Čím ťažší však zotrvačník je, tým ťažšie sa motor dostáva...
Zotrvačník je uložený na zadnom konci kľukového hriadeľa a jeho hlavnou úlohou je vyrovnávanie nepravidelného chodu piestového motora. Svojou funkciou akumulovať kinetickú energiu počas pracovného zdvihu ju v prípade nerovnomerného chodu motora dokáže vrátiť späť, navyše je s kľukovým hriadeľom vyvážený tak, aby nedochádzalo z rozkmitaniu týchto dielov pri vysokých otáčkach. Ak má motor viac valcov alebo väčší zotrvačník, chod motora je vyváženejší. Čím ťažší však zotrvačník je, tým ťažšie sa motor dostáva do otáčok a tak isto pomalšie z nich padá. Preto sa slabšie motory ako trojvalec 1.2 či 1.4 TDI rozbiehajú pomalšie. Naopak práca zotrvačníka v šesťvalcovom motore je minimálna a v osemvalcovom takmer žiadna. Diel je však potrebný pre získanie trecej plochy pre spojku a štartovanie motora, pretože práve ozubenie zotrvačníka je roztáčané pastorkom štartéra pri otočení kľúčom.
Vyhľadajte si aj vy vhodný zotrvačník na vybrané vozidlo: